Het laatste verslag!!

7 februari 2013 - Bilthoven, Nederland

Hello voor de laatste keer!

Onze supermooie reis is alweer teneinde, en dit verslag is dan ook geschreven in het ijskoude Nederland! Toch vreemd als je 30 graden gewend bent en de volgende dag op een besneeuwde landingsbaan aankomt. Maar eerst kunnen jullie nog onze belevenissen van Maleisië en Singapore hieronder lezen :)

Na twee dagen op eiland Langkawi waren we de volgende dag inderdaad naar Georgetown op het eiland Penang vertrokken. Na een tochtje met de ferry, een busreis en weer een tochtje met de ferry kwamen we aan. We hadden ons een schattig, koloniaal stadje voorgesteld, maar de hoogbouw en de grote haven lieten weinig aan de verbeelding over. Na een rondje lopen leerden we dat Georgetown toch over een leuk koloniaal district bezit met daarnaast een kleurrijk Little India en Chinatown. S’avonds hadden we gegeten op de nightmarket en een welverdiend biertje gedronken.

De volgende dag gingen we Georgetown, gewapend met een kaart met bezichtigingen, verkennen. Eerst zijn we langs het museum geweest om wat van de historie te weten te komen, vervolgens naar het fort (met VOC kanonnen), en naar een Chinees clanhouse geweest. Was allemaal erg leuk en interessant om te zien! Om ook maar van de gemakken van de grote stad te genieten zijn we s’avonds in een shoppingmall voor nog geen 3 euro naar de bioscoop geweest, om Arnold Schwarzenegger aan te moedigen in The Last Stand. Georgetown ligt op het eiland Penang, waar nog meer dingen waren die je kon bekijken, onder andere een grote Chinese tempel die we de volgende dag bezochten. Deze was erg mooi, het lag op een berg waardoor je een goed uitzicht over de stad en de rest van het eiland had. Na ook hier geluncht te hebben namen we de bus terug naar ons guesthouse, waar we snel onze outfit verwisselde voor onze zwembroek/bikini. Hop, de bus weer in, ditmaal richting strand. Daar aangekomen moesten we natuurlijk eerst even langs de voetbalshirtjes, die werden verkocht door een Maleisier die 4 jaar in Den Haag had gewoond..wat is de wereld toch klein! Eind van de middag dus lekker van het strand genoten en aan het strand wat gedronken. De zee vol met kwallen lieten we voor wat het was ;)

Na een paar eilanden gehad te hebben, is het weer tijd om het vasteland te ontdekken! Onze eerste bestemming hier waren de Cameron Highlands, om precies te zijn het dorpje Tanah Rata. De reis verliep wat vreemd, aangezien we na een boot- en bustochtje aankwamen in de tussenplaats Ipoh, vanwaar de bus pas een paar uur later zou vertrekken. Je kan dan op het altijd gezellige, betonnen busstation blijven wachten, maar het leek ons leuker om het centrum te gaan bekijken en daar te lunchen! Het centrum stelde hier niet veel voor, maar toch leuk dat we ook deze stad even aangedaan hebben. Hilarisch was wel het monument met historische figuren erop. Mohammed was daar weggehaald en zat nu dus een grote witte vlek.
Na nog 3 uurtjes in de bus kwamen we in de stromende regen aan in Tanah Rata. Gelukkig konden we snel terecht bij de Twin Pines, en konden we gelijk een lekker maaltje scoren. Tanah Rata zelf bestaat uit 1 redelijk interessante straat, en het is er koud en nat. We besloten de volgende dag een georganiseerd tourtje te doen, die ons de omgeving laat zien. Hiervoor mochten we de volgende dag weer vroeg op. Onze eerste bestemming was de theeplantage van BOH, een van de bekendere theemerken van de Cameron Highlands. De route erheen gaf al schitterende uitzichten op de theeplantages, het is net alsof de bergen groene zachte schubben hebben die je kunt aaien! Leuk om even door zo een theeplantage te lopen, maar dit beantwoorde nog niet de vraag hoe zo een blaadje dan thee werd. Hiervoor gingen we naar de fabriek van BOH, waar de thee gemaakt wordt. Na wat interessante machines bekeken te hebben was het tijd voor een lekker kopje... thee, en wel met cake! Hierna bracht de tour ons verder omhoog, naar het hoogste punt van de Highlands, op 6666 feet (meer dan 2 km)! Hier zaten we boven de wolken, dus erg mooi uitzicht! Ook een bemodderd tochtje door het Mossey Forest die ons naar een vleesetende plant bracht, was zeer de moeite waard. Na nog een korte stop bij de butterfly garden (waar echt nare spinnen en reptielen zaten) en de strawberry farm waren we s’middags weer terug in Tanah Rata. De rest van de middag bleek de Starbucks zeer interessant, dus die hadden we bezocht onder het genot van koffie, warmte, wifi en de ereader! Na het eten drinkten we nog een koffie in het Holland Cafe, waar we onder het genot van Jantje Smit en Rowen Heze de Nederlandse voetbalshirts kunnen bewonderen, erg grappig.

Hierna zoeken we de warmte weer op, en wel in Melaka. Na een erg lang durende busreis die ons via Kuala Lumpur naar de kust bracht kwamen we aan. Het duurde lang voordat we een kamer hadden, maar 10 guesthouses was er ergens een plekje vrij! Hierna een rondje Melaka gedaan, waar we lekker in Chinatown gegeten hebben. Het was echt heel erg druk in het centrum, vooral met Chinezen. Wat er precies aan de hand was weten we nog steeds niet, maar er waren af en toe optredens (van de Chineze Toppers - erg hilarisch) en je kon echt over de Chinezen heen lopen. De volgende dag gingen we de stad verder verkennen. Melaka is een koloniaal paradijs, waar eerst de Portugezen, toen de Nederlanders (voor 150 jaar), en vervolgens de Engelse nog 200 jaar geregeerd hebben. Na een chill zondag ochtend ontbijt aan de rivier, liepen we vervolgens via die rivier (waar we een mega leguaan zagen!) naar Villa Sentosa, een traditioneel Melaka’s huisje. Het huisje was erg schattig, en leuk om even gezien te hebben. Vervolgens langs een katholieke kerk met allemaal Indische mensen (vreemd gezicht!) naar het Stadthuys. Vanuit dit gebouw regeerden de Nederlanders, en later de Engelsen, over Melaka. Naast dit gebouw, waar nu een museum in zit, stond een andere kerk. In deze kerk, een replica van een kerk uit Hoorn, zag je allemaal Nederlandse graven, erg vreemd om dit in Maleisië te zien! In het museum was ook een Nederlandse ‘afdeling’ waar we ons best een beetje trots voelen om Nederlander te zijn. Na een lekker fried rice in Chinatown wilden we de Straat van Melaka wel eens van dichterbij bekijken. Hier kon je ook vliegeren, maar vanwege het gebrek aan een vlieger ging deze voor ons niet op! Vanwege een lichte zonnesteek hadden we het s’avonds rustig aan gedaan, en de markt in Chinatown nog maar eens afgestruind. Aangezien we Melaka eigenlijk wel in 1 dag helemaal gezien hadden, wilden we de volgende dag de stad ontsnappen door naar de dierentuin te gaan. De dierentuin van Melaka stond goed aangeschreven, dus dat gingen we met onze eigen ogen maar eens bekijken! Het viel wel een beetje tegen, aangezien veel beesten echt in de kleine, kale hokken zaten. Maar de dieren waren wel cool, veel Maleisische beesten die we nog niet kenden. Ook kwam ik erachter dat Elise in Laos inderdaad de Aziatische luipaard langs de weg had gezien. Er liepen ook wat apen los rond die een vuilniszak overhoop haalden, onder andere een moeder met een kleintje, echt zo schattig! Na een paar uurtjes hadden we het wel gezien, terug  naar de stad. Bij terugkomst zijn we in de uitzicht toren geweest. Was echt leuk, je zat de straat van Melaka goed, en de stad zelf. Hierna gegeten in een shoppingmall, waar Ruben een aantal voetbalshirts rijker werd.

Vandaag stond er weer een nieuw land op het programma, namelijk Singapore! Na wat wikken en wegen of we hier nou nog wel op niet heen zouden gaan, bedachten we dat we het er nog maar even van moesten nemen en dat twee dagen Singapore er nog wel vanaf konden. Hier hebben we geen moment spijt van gehad, wat een wereldstad!! Toen we s’middags aankwamen hadden we vrij snel geluk, er was nog een leuke kamer voor ons vrij! Na even opfrissen en een ‘klein’ hapje bij de Indiër op de hoek namen we de metro naar het zakengedeelte. Wat en hoge gebouwen, en tof om alle zakenmensen hier rond te zien lopen. Alles is ook echt schoon! Waar je in andere landen hoopt dat de poep op straat toch wel echt van een dier is, ligt er in Singapore nog geen snoeppapiertje op straat. Het is genieten om hier rond te lopen. Vervolgens liepen we naar Marina Bay, waar een mooie boulevard lag. Via een hele dure merken shoppingmall, waar je ook een Venitiaans boottochtje in kon maken, liepen we naar het Marina Bay Hotel. Dit is een very impressive hotel, waar je ook bovenop kan om het uitzicht over de stad te bewonderen. Dit is misschien iets voor later? Na een wandeltochtje door het park achter het hotel, waar we een skywalk deden tussen de nep bomen en van een lichtshow konden genieten kwamen we weer terug  bij het hotel. Ruben kon mij hier toch nog overtuigen om naar boven te gaan, en dit was zeer de moeite waard! Erg mooi uitzicht over de haven en de stad, en omdat het donker was erg leuk met alle lichtjes! Na nog een wandelingetje over een grappige brug was het laat en waren we kapot, dus met de metro weer naar ons wijkje, lekker ons bed in! De volgende dag weer verder met het verkennen van Singapore. Waar beter te beginnen dan in het Nationaal Museum? We kregen een informatieve en leuke audiotour waar we te weten kwamen dat Nederland bijna Singapore van de kaart had geveegd omdat het een economische bedreiging vormde voor Batavia. Via het Fort Canning Park zijn we verder gelopen, richting de hoge gebouwen en Clarke Quay. Dit is een stukje met restaurantjes en hippe bars langs de rivier. Erg gezellig, maar vanwege ons budget kwamen we toch uit bij een sandwich van de 7-eleven, die we romantisch aan de waterkant op konden peuzelen. Vervolgens via Boat Quay, de iets minder luxe maar super gezellige versie van Clarke Quay weer richting de zee gelopen. Eerst langs de water spuitende Merlion, een soort zoals de naam al zegt, visleeuw. Hier had je ook een mooi zicht op Marina Bay en de Esplanade Theaters. We liepen dan ook door naar de Esplanda, waar we een korte rondleiding kregen. Helaas was 1 theater zaal dicht, maar dat mocht de pret geenszins drukken. Na langs het beeld van Raffles (oprichter van de stad), het parlement, supreme court en de St. Andrew kerk gelopen te hebben namen we de metro terug naar little India, om even een paar uurtjes te chillen! S’avonds naast de moskee in little India gegeten en de wijk beetje bekeken! De laatste dag in Singapore begonnen we in de botanische tuinen. Ik weet het, klinkt suf maar dat was het niet! Echt super mooie bloemen en natuur, vooral in de orchid garden. Na ons hier een ochtendje vermaakt te hebben, begon het winkelfestijn, NOT! Op Orchard Road was het windowshoppen geblazen, en konden we ons vergapen aan Dior, Louis Vuitton, Chanel en meer in dit rijtje. Vanwege ons budget en de slippers durfden we niet naar binnen te gaan, en hadden we bedacht dat we beter naar Mustafa Centre konden gaan, een winkelcentrum in little India. Na een ritje in de metro bleek dit echter ook niet echt iets voor ons te zijn, de prijzen zijn hier hetzelfde als in Nederland! Singapore is ook gewoon echt duur, gelukkig hadden we Kuala Lumpur nog in het vooruitzicht! S’avonds hebben we supergezellig gegeten op Boat Quay. Nog een wandelingetje over de kade en een biertje later namen we de metro weer naar huis. Singapore is in 1 woord Geweldig!

Van de ene grote stad naar de andere, onze laatste bestemming Kuala Lumpur stond op de planning. Hier kwamen we op vrijdag aan, en op dinsdag vliegen we naar Nederland, dus 4 volle dagen met sightseeing en shopping in het vooruitzicht! De eerste avond hebben we Chinatown bekeken, en hier lekker op de markt gegeten. Ze hebben hier al veel marktkraampjes met goedkope zonnebrillen, schoenen en shirtjes, dus dat gaan we later nog eens goed bekijken! De eerste dag in Kuala Lumpur zijn we door little India gelopen. Langs een mooie moskee en grappige huisjes. Ook hier veel kraampjes en veel mensen op straat, wat een gezellige sfeer geeft! Na een koffietje was het tijd voor de Menara KL, een superhoge toren vanwaar je een schitterend uitzicht op de stad had! Overal stonden gratis verrekijkers waarmee je de omgeving nog beter kon bekijken. Nog nooit zulke scherpe beelden door de telelens gezien! Na een lunch, wederom bij een Indiër, kwamen bij het symbool van KL aan: de Petronas towers. Erg indrukwekkend gebouw, en al zijn we er niet op geweest, vanaf beneden konden we genoeg mooie foto’s maken! Lekker even pootje baden in het park aan de voet van de Petronas towers, wat een leven. Hierna wilden we nog even naar Bukit Bintang, een winkel en restaurantjes gebied. Helaas liepen wij precies de verkeerde kant op, en waren we gruwelijk omgelopen. Toen we eindelijk aankwamen, met behulp van een aardige local, waren we dan ook kapot! In plaats van iets bekijken daar hebben we de metro gepakt, en in ons hotel even gechilled. S’avonds in little India gegeten, en wat over de markt gelopen. De volgende dag in Kuala Lumpur zijn we naar de Buddha Caves gegaan. Dit is een grote grot net buiten de stad waar een Hindoeïstische tempel is gebouwd en waar dus ook veel Indiërs waren. Het was er erg druk en ook vies, maar wel interessant om de mensen en hun rituelen te zien. Zo hadden een aantal mensen hun hoofd kaal geschoren en met oranje verf besmeurd. Misschien iets voor Koninginnedag? Later die dag zijn we nog naar het Pavilion, de meest luxe shoppingmall, geweest, waar we zowaar wat kochten!

Op maandag zijn we eerst naar een grote moskee geweest waar we niet naar binnen mochten zonder we een mooie, paarse boerka aan te trekken. Daarna zijn we naar het Islamitisch museum geweest, aangezien deze sterk werd aanbevolen. Was ook wel leuk, al waren we wel erg klaar met musea! Na het museum hebben we een rondje door het park daar gelopen, erg rustig en mooi. Vanaf het park weer terug naar Chinatown was even zoeken, maar na een lunch waren we eind van de middag toch weer terug op de kamer! Omdat het onze laatste avond in KL was, (de volgende dag waren we al onderweg naar het vliegveld) wilden we graag wat luxer uit eten. Uiteindelijk hadden we een heel leuk tentje gevonden in de buurt van Butik Betang, en we hadden hier dan ook erg lekker gegeten. Bij Ruben zat er zelfs kaviaar op de zalm, het moet niet veel gekker worden. Hierna nog een biertje gedronken, en moe maar voldaan konden we weer terug naar Chinatown. Dit was een goede afsluiter!! Onze allerlaatste dag van de reis hebben we lekker uitgeslapen, ingepakt en rustig ontbeten. Hierna was het nog tijd om souvenirs in te slaan, dus op naar de Central Market. Hier zijn we even los gegaan! Hierna nog een stukje door little India gelopen, richting Petronas en Bukit Bintang. We hebben hier nog een vergeefse zoektocht gedaan naar schoenen voor Ruben, maar zijn maat is toch echt niet doorsnee hier! Wel nog wat voetbalshirts ingeslagen, en zo hadden we de laatste dag nog genoeg gekocht om de backpack mee te vullen. Begin van de avond naar het vliegveld toe, die ligt hier nog 75 km buiten de stad. Ging allemaal soepel, en nadat we een laatste fried rice gegeten hadden konden we inchecken. Hier moest je met een metrotreintje naar de vertrekhal, best wel vet! Volgens de plattegrond zat er ook nog een Lacoste winkel, dus even was er hoop voor Ruben zijn voeten, maar helaas was deze winkel net weg! Om 12 uur vertrokken we, en 13 uur later, paar uurtjes slaap, 2 films en een aantal maaltijden verder konden we de sneeuw in Nederland op de landingsbaan zien liggen! Onze ouders stonden ons op deze vroege morgen al op te wachten :)

We hebben echt een fantastische reis gehad en denken er met veel plezier aan terug. We mogen blij zijn dat we niet beroofd zijn, of ernstig ziek of andere narigheden hebben meegemaakt, want dat heb je niet altijd in eigen hand. We kunnen iedereen aanraden om een keer naar Azië te gaan, want je kijkt je ogen uit en maakt een andere cultuur mee.

Bedankt weer voor het lezen, liefs van ons!

1. Lydian:
    7 februari 2013
    Elise en Ruben
    Welkom thuis in ons koude, natte landje. Heerlijk weer stampotten eten en nagenieten van alle mooie belevenissen en beelden die daarbij horen.
    groetjes Lydian
  2. Jos:
    8 februari 2013
    "Rugzakje" vol, backpack leegmaken, veel verhalen, veel foto's, veel herinneringen! Genoeg ingredienten om lang na te genieten, ook al staan jullie nu voor een nieuw tijdperk. Bedankt voor de site waarop jullie ons hebben laten meegenieten.
    Welkom thuis, Zjozz
  3. Fam. Wagensveld:
    Hoi Ruben en Elise,
    Bedankt dat wij mochten meegenieten,wij zullen het missen.
    Veel succes in jullie verdere leven.
    Groeten Fam. Wagensveld
  4. Sophie:
    8 februari 2013
    Jullie zijn weer thuis!! Succes met wennen aan het koude weer en ook het oefenen van de Nederlandse taal ("drinkten we nog..."). Super leuk om te hebben gelezen, ik ben benieuwd naar meer verhalen en foto's! Over een half jaar willen jullie die vast nog wel een keer vertellen haha.

Dikke kussen!