De TT (TempelTocht) van Azie!

1 januari 2013 - Chiang Mai, Thailand

Allereerst wensen wij natuurlijk de allerbeste wensen voor 2013! Wij hebben het hier goed ingeluid door een lampion op te steken, maar dat is niet het enige wat we afgelopen tijd hebben gedaan ;)

We waren gebleven in de hoofdstad van Laos, Vientiane, waar we nog allerlei dingen hadden bezocht. Hieronder was een Buddha park net buiten de stad. De heen en terug reis was een belevenis met openbaar vervoer, en het park zelf was erg mooi en apart. Er stonden grote standbeelden en andere bouwwerken, eentje waar je zelfs door de mond van Buddha naar binnen kon. S’avonds werd Elise helaas flink ziek, dus hadden we ook een dagje in Vientiane helemaal niks gedaan. Dit kwam nog goed uit, want we moesten toch een aantal dagen op het Thaise visum wachten. De volgende dag hadden we het nationaal museum nog aangedaan, maar aangezien de helft van de bordjes alleen in het Laotiaans stond aangegeven waren we hier snel doorheen. Behalve het dus lekker rustig aan te hebben gedaan, hebben we ook een vliegticket naar huis geboekt! Op 6 februari staan we, als we de lotto in de tussentijd niet winnen, weer met beide benen in het koude Nederland, na eerst nog een kijkje te hebben genomen in Maleisie.

De volgende stad verlieten we de hoofdstad en trokken we verder noordwaarts. Op het programma stond Vang Vieng, het tubing paradijs. De reis ging lekker snel en aangekomen in Vang Vieng konden we gelijk met de tube (een opblaasbare band) over de rivier heen. Vang Vieng heeft een fantastische omgeving, dus we dobberden (al ging het soms wat sneller dan dobberen) langs hoge bergen en hoge bomen. Afgelopen jaar zijn wel alle barretjes langs de rivier gesloten vanwege teveel ongelukken met dronken toeristen (30 doden per jaar), maar dat was geen groot gemis. Verder was Vang Vieng ook erg toeristisch, s’avonds hadden we zelfs nog wat afleveringen van Friends gekeken, lekker relaxend op een soort matrasje bij een lage tafel in het café. De volgende dag in Vang Vieng wilden we de bergen wel wat beter bekijken en hadden we fietsjes gehuurd om richting de blue lagoon te gaan. Na eerst wat grotten bekeken te hebben (1 pikdonkere, waar grote spinnen zaten) ging de weg via een keienpad richting de blue lagoon. We vonden echter een superleuk tentje waar je kon eten in een soort ecologisch verantwoorde bamboohut boven het water, waardoor we de blue lagoon niet meer haalden.

Na twee dagen hadden we het wel gezien en gingen we door naar Luang Prabang, de oude hoofdstad van het gelijknamige koninkrijk. De reis naar Luang Prabang was echt de slechtste die we ooit meegemaakt hadden. De weg (als die er was), ging nogal erg van links naar rechts, en we moesten zelfs uitstappen omdat de chauffeur bang was dat de minivan anders vast kwam te zitten. De combinatie van iets verkeerds eten en de slingerende/hobbelende weg deed Ruben dan ook de das om ;). In Luang Prabang hadden we na even zoeken een leuk hotelletje gevonden, en s’avonds lekker door de stad geslenterd. Ruben was nog niet helemaal de oude, dus vroeg naar bed!
Luang Prabang is echt een leuke stad, het centrum valt dan ook onder een world heritage site. Het ligt ingeklemd tussen twee rivieren, en is vrij klein, wat het extra gezellig maakt. De eerste dag in Luang Prabang hadden we dan ook lopend de stad bekeken, met veel Wat’s (tempels). Ook zijn we de berg opgegaan om het uitzicht te bekijken, was de klim meer dan waard! Bovenop stond uiteraard weer een tempel, waar we ook een tijdje met een monnik konden praten. De volgende dag hadden we de ferry naar de overkant van de rivier gepakt, waar je nog wat tempels en grotten zou hebben, en een mooie natuur aangezien er daar weinig bebouwing zou zijn. We hadden een wandeltochtje gemaakt, wat inderdaad erg mooi was! We kwamen bij een dichte grot uit, maar na 200 meter lopen, konden we een kaartje kopen en kregen we de sleutel. Samen met 3 kleine meisjes en gewapend met een zaklamp konden we de grot openen. Het was daar wel erg speciaal, vleermuizen en wederom een dikke spin gezien. De grot zelf was ook mooi, ook al hebben we er al zoveel gezien hier! Na deze spannende ontdekking hadden we ook de tempel nog bezocht, om vervolgens weer terug naar de stad te gaan. In de middag een heerlijke voetmassage gehad, dat hadden onze voetjes wel verdiend ;)

De volgende dag was het naar het hoge noorden toe! Met de minivan gingen we naar Oudomxay, waar we na weer zo’n een fantastisch (ahum) weg begin van de middag aankwamen. Wat een vreselijke stad! Er is niks te zien en 25 Procent van de inwoners hier is Chinees, en dat merk je aan alles. De sfeer is ongezellig, alle restaurants en winkels zijn in het Chinees en verkopen Chinezen dingen. Na een noodlebakje als lunch werd Elise weer ziek, en we hebben in het meest troosteloze restaurant ever gegeten. Het tochtte er als een gek, het was er koud, het gebouw was van beton en het TL-buizenlicht bescheen alles op een verdrietige wijze. Achteraf kunnen we er natuurlijk wel weer om lachen!
De volgende dag dus maar gelijk door naar Luang Namtha, een dorpje in de bergen waar we een trekking door de natuur wilden doen. Omdat Elise nog niet helemaal lekker was, deden we dit echter niet gelijk de dag erna, maar 1 dagje later. Echt een gek idee, maar die avond was het kerstavond! We hebben niet veel bijzonders gedaan, want dat kon ook niet. Je merkte hier helemaal niks van kerst, aangezien er nog geeneens een kerstboom stond! 1e Kerstdag hadden we mountainbikes gehuurd en een waterval, stupa en wat dorpjes bezocht, erg leuk tochtje! Na wat informeren hier en daar hadden we voor de twee dagen erna een jungletocht geboekt, met 1 dag trekken, dan homestay bij een familie in een klein dorpje ,en de volgende dag kayakken. S’avonds wilden we luxe uit eten, maar behalve een lekker rood wijntje was dit niet echt gelukt haha. We waren niet de enige met het idee, en aangezien 1 restaurant dicht was hadden de andere 2 het superdruk! Na 2 uur wachten kregen wij ons kerstdiner, dat wel goed smaakte. Na een stevig ontbijt kon de volgende dag de jungletocht van start. We waren samen met twee gymleraren uit Nieuw Zeeland, dus dat beloofde wat te worden! Na een ritje met de Tuktuk gingen we de jungle in. De gids wist nog wat kruiden en planten aan te wijzen en uit te leggen waarvoor het gebruikt werd. Hierna begon de klim, en dat hebben we geweten! Het was echt een zware trekking, en na 3 bergen (7 klimmingen in totaal) waren we alle vier kapot! De tocht zelf was erg mooi in de natuur, met een super lekkere lunch bovenop de berg, maar het viel tegen dat je nergens een uitzichtpunt of iets anders had. Eind van de middag kwamen we aan bij ‘ons’ dorpje. Het dorpje bestond uit ongeveer 25 bamboe hutjes, met veel kinderen en nog veel meer dieren. Varkens, kippen, honden en geiten waar je maar keek en allemaal door elkaar heen. We voelden ons op de kinderboederij, behalve dat de dieren hier gewoon naar binnen komen lopen;). We sliepen bij de dochter van de burgermeester in huis. De burgermeester heeft drie huizen, 1 voor zichzelf, 1 voor zijn dochter en 1 voor zijn andere dochter. Deze drie huizen hebben 1 gemeenschappelijke woonkamer/keuken, en daar sliepen wij met z’n vieren. Er was niet een badkamer, maar wel een (hurk)wc met lopend water drie hutjes verder, dus goed voor 1 nachtje;) Het is echt bijzonder hoe de mensen in die dorpjes leven, voor ons is het niet voor te stellen. S’avonds hadden we gegeten met de burgermeester en zijn vrouw, erg leuk! We gingen niet te laat slapen, want we waren al gewaarschuwd dat we vroeg wakker zouden worden. Om kwart voor 5 werd dan ook al het vuur aangemaakt door de dochter, zodat het onbijt voor de inwoners gemaakt kon worden. Ze willen graag voor zonsopgang op de rubberplantage zijn, vandaar deze onchristelijke tijden;) Wij soesden nog even door tot 7 uur, maar dan is het toch tijd om op te staan. Na een lekker ontbijtje mag het zwemvest aan en de helm op, en voeren we uit! Het kayakken werd aan ons beschreven als ‘easy’ , maar dit viel toch vies tegen! Na een paar keer vast te komen zitten op een rots, en uit de kano gevallen te zijn, was voor mij de lol er wel een beetje af;) Het was ook jammer dat je de hele tijd langs de weg kayakt, waardoor je je niet echt in de wildernis voelt. Eind van de middag gingen we met de tuktuk weer naar Luang Namtha terug. Nadat we even moesten wachten tot de weg vrij was (door de wegwerkzaamheden is deze regelmatig geblokkeerd) waren we na een uurtje weer terug. De warme douche was meer dan welkomJ

Na Luang Namtha zat ons Laos avontuur er al op. De volgende dag gingen we namelijk de grens naar Thailand over! Laos was echt geweldig, we hebben door de natuur, vriendelijke mensen en super fijne sfeer hier een nieuwe nummer 1 qua land. De grensovergang met Thailand was erg bijzonder, stempeltje aan de kant van Laos, bootje in om de rivier over te steken en stempeltje in Thailand en klaar. Onze eerste bestemming in Thailand was Chiang Rai, en na een dagje reizen, kwamen we daar eind van de middag aan. Thailand is gelijk echt heel anders dan Laos. Er zijn mooie wegen, grote steden en een iets minder ongerept en indrukwekkend landschap. Chiang Rai is een kleine stad in Thailand, maar voor ons gevoel even groot als de hoofdstad van Laos! In Chiang Rai hadden ze al veel westerse restaurantjes, en een erg leuke night market waar we ons nog even vermaakt hebben! De eerste dag in Chiang Rai waren we naar de hoofdattractie hier in de buurt geweest, de white tempel. De tempel doet zijn naam eer aan, hij was namelijk helemaal wit, met zilveren accenten om het sprookjesachtige effect nog even te accentueren. Van binnen was de tempel ook erg mooi beschilderd, met amerikaanse tv helden en zelfs de aanval op de twin towers, erg apart! De tempel hadden we wederom met openbaar vervoer bezocht, wat erg makkelijk gaat, en erg goedkoop wa! Terug ging iets lastiger, maar na wat hulp van locals, kwamen we weer heel aan in de stad. S’middags nog wat tempels bezocht en s’avonds op de nightmarket gegeten. Dit is een groot plein met terras, waar je bij de marktkraampjes eromheen eten kunt bestellen. We kwamen hier aan de praat met een Nederlander die vertelde de president van de Hells Angels van Thailand en Maleisie te zijn, maar wij wisten niet helemaal of we dat moesten geloven! Het was in ieder geval wel erg gezellig, en het werd zowaar wat laat!
De volgende dag stond weer een hoogtepunt op het programma, namelijk een rit op de olifant. We kunnen Azie natuurlijk niet verlaten zonder dit gedaan te hebben. We hadden weer een tourtje hiervoor geboekt, en we vertrokken met de boot naar het olifanten kamp. Het bootritje was al erg mooi op zichzelf! We zaten met een stelletje uit Barcelona in het ‘tourgroepje’, erg gezellig! Wij hadden echt een mega olifant, dus we zaten lekker hoog! Het hobbelde en schommelde nogal, maar het was wel echt grappig! We liepen ook door de rivier, was ook speciaal. Elise mocht nog even in de nek van de olifant zitten. Na de olifantrit hadden we Thaise lunch (uiteraard noedelsoep), en gingen we nog 3 dorpjes bezoeken. We hadden dit erg toeristisch verwacht, maar dit viel nog mee. Leuk om de oudere vrouwen in traditionele kleding te zien. Na een bezoekje aan de waterval was de tour weer ten einde, en werden we netjes bij ons guesthouse gedropt.

Oud en nieuw wilden we graag in Chiang Mai vieren, en aangezien het de 31e was, was het tijd om daar heen te gaan! Met een superluxe bus gingen we op pad, en kwamen we 3 uurtjes later al aan. Deze tijden zijn we niet meer gewend! Chiang Mai was de hoofdstad van het Lanna koninkrijk, met een ommuurd centrum en heel veel tempels (uiteraard). Het heeft een leuke sfeer, en we zijn blij dat we dit hebben uitgezocht om oud en nieuw te vieren! Overdag hebben we al wat tempels aangedaan, waaronder een mooie oude, die ons aan Angkor Wat deed denken. S’avonds rond 10 uur op pad gegaan, naar een plein wat echt the place to be zou zijn! En dat was het ook. We hadden samen een lampion op laten stijgen, wat goed geluk zou betekenen! Hopelijk komen onze wensen uit. We hadden met een biertje aan de waterkant de lampionnen bekeken, echt zo mooi en romantisch! Nog even een soort van oliebol kunnen scoren op de markt, en op het plein gekeken. Daar was het echt superdruk, dus het vuurwerk hebben we ook lekker aan de waterkant bekeken. Het was echt de meest speciale en mooiste oud & nieuw die we meegemaakt hebben!! Vandaag hebben we lekker uitgeslapen, en het rustig aan gedaan. Wel nog naar een berg naast de stad geweest, met een mooie tempel (ook wij worden hier nu een beetje moe van;)) en een mooi uitzicht over de stad! Wat wel erg speciaal was dat alle Thaien hier zelf komen voor het nieuwe jaar, het was dus erg druk en mooi om hun rituelen te zien.

Nu zitten we dus weer in een internetcafe een flink verhaal te typen en fotos te uploaden. Morgen gaan we een cooking class doen, zodat we thuis alle lekkere gerechten die we hier eten ook kunnen maken!

Liefs van ons!

1. Jos:
    Hoi Ruben en Elise,
    Het klinkt allemaal weer erg leuk! Grappig die lampions die de lucht ingaan. Hopelijk zijn jullie niet te vaak meer ziek, zonde van de dagen. Veel plezier met de tocht verder door Thailand, waarschijnlijk meer toeristisch dan voorgaande weken!
    veel liefs, Brigitta
  2. Jos:
    1 januari 2013
    Nou, nou, wel weer een heel leuk verhaal!
    In ieder geval een goede start voor 2013
    Ook de foto's en filmpjes geven een goed beeld. Succes
    Kuzz Jos
  3. Pap:
    1 januari 2013
    Jullie foto's worden steeds sfeervoller en indrukwekkender !
    Ik kan me goed voorstellen dat jullie deze jaarwisseling niet snel zullen vergeten. Hoe symbolisch om zo'n lampion op te laten. Dat moet een mooi gezicht zijn om al die lichtjes langzaam te zien verdwijnen.
    Ben benieuwd hoe jullie het drukkere Thailand zullen vinden , na het authentieke Laos. En volgende week Bangkok.......
    Liefs , mam
  4. Pap:
    1 januari 2013
    Ken je die van die twee mensen die in Azie rondtrokken?
    Zegt de een tegen de ander: 'Ik gun je nog wel een tempel of twee"; zegt de ander 'En ik jou een grotje of drie'
    Mooie foto's erg sfeervol en indrukwekkend.
    Pap
  5. Pap:
    2 januari 2013
    Dit had ik nog willen zeggen : goed idee die kookcursus !!
    Uiteraard verwacht ik tzt een demonstratie in Bilthoven. Mam
  6. Helga:
    2 januari 2013
    Jullie ook een goed 2013 in het verre oosten.
    Nou Elise, ik doe je het niet na op zo'n hoge olifant. Het lijkt me erg instabiel, dus moeilijk bestuurbaar. Ik kan me voorstellen dat jullie de tempels en grotten wel zo'n beetje gezien hebben, maar toch houden jullie vol en vinden bij iedere tempel of grot nog iets speciaals, nu weer een sleutel om hem te mogen openen. En voor de lekkere Thaise hapjes hou ik me ook aanbevolen na jullie workshop. Nog veel plezier in Thailand, Helga
  7. Laura:
    2 januari 2013
    De beste wensen voor 2013! Dat jullie de reis nog kunnen afmaken zonder ziek te worden :).
    Het klinkt inderdaad wel erg speciaal hoe jullie oud op nieuw hebben gevierd! Alhoewel ik erg geniet van de verhalen ben ik wel blij dat jullie weer terugkomen begin februari!
    Veel plezier nog in Thailand & Maleisië.
  8. Jenske:
    10 januari 2013
    Enigszins laat, maar toch ook voor jullie gelukkig nieuwjaar!
    Weer leuk om jullie verslagen te lezen. Maar wat rot dat jullie zoveel ziek zijn! Helaas heb je dat daar totaal niet in de hand... En bij de burgemeester in huis slapen als toerist, hoe gaaf! Kunnen wij ons hier niets bij voorstellen. Maar sliepen jullie daar nou op de grond?!
    Goed om te horen dat jullie een fijne jaarwisseling hebben gehad en geniet nog van laatste maand!
  9. Lydian:
    12 januari 2013
    'n beetje laat maar alsnog de beste wensen voor een prachtig mooi 2013! Maar dat komt wel goed met zo'n romantisch begin met de wensballonnen;). Lijkt me echt bijzonder. 'n goede beslissing om ook Maleisie aan te gaan doen. Geniet en wat een prachtige foto's.
  10. Ome Wim en Tante Nel:
    18 januari 2013
    Hallo Ruben en Elise,

Jullie beleven heel wat. Het zal straks thuis wel weer wennen zijn. We wensen jullie nog een goede voortzetting van de reis en een goede reis terug.

Groetjes en tot ziens