Wop wop oppa Cambodja style!

1 december 2012 - Kratie, Cambodja

Hoihoi!

Hier weer een nieuw reisverslag, deze keer vanuit het rustige Kratie aan de Mekong River in het noordoosten van Cambodja. We zitten nu al ruim twee weken in dit land en het bevalt ons erg goed. De mensen zijn vriendelijk, het eten is lekker, de natuur prachtig, en de sfeer zeer, zeer relaxt.

Ons vorige verslag eindigde in Koh Kong, waar we de volgende dag een geweldige  jungle tocht gedaan hebben. Samen met het Engelse stelletje en twee gidsen ondernamen we een boottocht van een dik uur om vervolgens de jungle in te duiken. Na een flinke trek omhoog kwamen we onderaan de waterval uit, waar je de regenboog in het vallende water zag. Een paar heldhaftige foto's hier gemaakt, waarbij Ruben nog bijna in het water viel na een iets te enthousiaste sprong. Vervolgens naar de top van de waterval geklommen, waar je lekker kon zwemmen in koel water. Na twee poeltjes zwemmen kwamen we bij een waterval waar een filmscene opgenomen kon zijn, je kon er achterdoor lopen, en onder het water douchen, echt cool. Het uitzicht was echt schitterend, en de BBQ die we daar kregen maakte het plaatje compleet! Terug was de rivier ineens heel hoog waardoor het water opeens tot aan je middel kwam, en viel er nog een flinke bui op ons, dus kwamen we drijfnat weer terug bij ons hostel! S'avonds met de Engelsen gegeten en gekaart, wat gezellig was. De volgende dag gingen we 'rustig' aan doen en naar het strand. Was wel even 14 km fietsen, maar wat stelt dat nu voor als Nederlander? Het strand was paradijselijk in je hangmatje chillen, terwijl je koude biertjes werden gebracht. Op de terugweg was het echter gedaan met de paradijselijkheid en kregen we opnieuw een flinke regenbui over ons heen! We konden al onze kleren uitwringen, als het hier regent gaat het ook echt los:) S'avonds wederom met t Engelse stelletje (traditioneel Khmer) gegeten, met een potje Uno erachteraan ( 3x raden wie er gewonnen had;)).

De volgende dag vervolgden we onze reis naar de hoofdstad, Pnomh Phen. Dit betrof  weer een erg lange reis, vooral omdat toen we aankwamen we de stad niet in konden. Later bleek dat ze hier wel een goede reden voor hadden, namelijk dat er allerlei wereldleiders, waaronder Obama, in de hoofdstad waren. Gelukkig hadden we eindelijk weer eens een chille kamer, na teveel vocht en en teveel ratten. Eind van de middag nog de stad voor een deel bekeken, waaronder het Royal Palace waar we vlakbij zaten. Omdat de koning overleden was vorige maand, is het land nog in rouw en was het daar heel erg druk met Cambodianen in witte kleden. Er waren (jammergenoeg) geen Noord-Koreaanse toestanden waar de mensen elkaar huilend in de armen vallen na het verlies van hun grote leider. Na een ontspannende massage (door blinde masseurs!) en een hapje heerlijk geslapen daar. De dag erna was een heftige dag. S'ochtends zijn we namelijk naar de Tuol Sleng Prison geweest. Tijdens het regime van de Rode Khmer (van de leider Pol Pot) moesten alle inwoners van Cambodja uit de stand verhuizen en op het platteland werken. Deed je dit niet, dam was je een opstandeling en werd je naar de gevangenis gebracht. Ook als je intellectueel was (dus bijvoorbeeld als je een bril droeg of twee talen sprak) werd je opgepakt en in de gevangenis gedaan, of direct gedood. Het was heel heftig om te zien hoeveel mensen hier de dood hebben gevonden, nadat ze eerst gemarteld waren. Ook heel veel kinderen zijn hier geweest, en zijn allemaal dood gegaan.. Er waren foto's van de lijken die ze gevonden hebben, en van alle mensen die hier nooit meer levend uit zijn gekomen, zo indrukwekkend! S'middags zijn we naar de Killing Fiels (Choeng Ek) geweest. De gevangenen die in de Tuoal Sleng Prison een bekentenis hadden afgelegd werden hiernaartoe gestuurd, om uiteindelijk hier te sterven. Zo veel massagraven, er liggen daar ongeveer 20.000 mensen. De Killing Tree maakte ook veel indruk, hier werden namelijk de kinderen tegenaan geslagen om kogels te besparen.. Ook stond er een 'Stupa', waar ongeveer 9000 schedels in liggen van de overledenen, de rest ligt nog onder de grond. Dit alles vond niet lang geleden plaats, de Khmer Rouge duurde van 1975 tot 1979, dus je ziet er nog steeds veel van terug. 1 op de 4 Cambodianen hebben in deze periode de dood gevonden, dus iedereen kent wel iemand die toen overleden is. Na een beetje bijgekomen te zijn hiervan zijn we s'avonds naar een show geweest over Cambodiaanse rituelen om de dag met een vrolijke noot af te sluiten. De volgende dag sightseeing in Pnomh Phen, met het national museum (stelde niet zoveel voor), rondje over de markt en de Silver Pagoda. S'avonds in het park liepen we tegen een groep dansende mensen aan (dat is heel normaal) die allemaal de Gangnam style aan het doen waren, echt hilarisch!

De volgende dag was weer een vroegertje, op naar Battambang! De reis duurde zoals gewoonlijk weer lekker lang, maar eind van de middag kwamen we er dan toch aan. Battambang is de tweede stad, maar het is eigenlijk in onze ogen gewoon een dorp. Het ligt aan de rivier en heeft veel Franse koloniale gebouwen, erg leuk! De tweede dag in Battambang zijn we met de tuktuk driver van ons hotel meegegaan, die een tocht door de omgeving met ons deed. Eerst naar de Bamboetrein, lekker toeristisch! Op deze door de Fransen aangelegde rails kun je met de trein naar een klein dorpje. De trein is echter gewoon vier wielen met een plateau van bamboe erop, waar je dus gaat zitten met z'n tweeen, en de bestuurder brengt je dan naar het dorpje. Als je iemand tegenkomt (en dat gebeurde vaak op de terugweg) dan moet de hele trein eraf, aangezien het maar een onderstel, bamboe en een motor is, erg grappig. Het dorpje zelf stelde niet zoveel voor. Wel kregen wij een 'rondleiding' van twee kindertjes, die ons een wedding, rijstfabriek en dorpje lieten zien. Na een cola en onze Oreo koekjes gegeven te hebben waren ze ons erg dankbaar. Het zijn wel echt lieve mensen, die echt dankbaar zijn met een klein beetje. Hierna reden we door naar een tempel op een berg, die de inspiratie voor Angkor Wat moest zijn. Een flinke klim, maar de moeite waard! Tijdens de lunch vertelde onze tuktukdriver dat ook hij zijn broer, oom en opa verloren heeft tijden de Khmer Rouge, en door dit regime ook geen opleiding heeft kunnen krijgen. Echt zo sneu voor deze mensen, ze willen wel, maar hebben totaal geen kansen gekregen. S'middags gingen we naar een berg met een supermooi uitzicht! Ook hier zijn weer gruwelijke dingen gebeurd, in de killing caves werden de mensen naar beneden geduwd. Ook hier was weer een 'stupa' met allemaal schedels van de overleden mensen, zo indrukwekkend.

Omdat Battambang maar een klein plaatsje was, en Angkor Wat onze naam riep, zijn we vandaag naar Siem Reap afgereisd. Deze reis duurde niet zo lang, zodat we eind van de middag al in de Tuktuk zaten om de zonsondergang op de berg naast Angkor Wat te zien! Het was echt superdruk, maar het was wel leuk om al een eerste blik te mogen werpen op dit enorme tempel gebied! We hadden een drie-dagen-pas gekocht, dus de volgende ochtend stonden we op tijd op, zodat we de tempels die ver weg waren, konden bezoeken! Eerst naar de oudste tempels, de Roluos groep, geweest. Er was ons aangeraden hier te beginnen, en dan de schoonheid langzaam op te bouwen, omdat het andersom wat tegen kan vallen. De tempels zijn allemaal zo mooi, echt onvoorstelbaar hoe ze dit in die tijd (ong. 1000 n.Chr.) ooit zo konden bouwen. Veel tempels zijn ingestort, en zijn daarna weer in elkaar gepuzzeld, dus je ziet nog hoe het eruit zag, met de originele stenen. Hierna naar nog twee verdere tempels geweest, en onderweg nog naar anderen die onze tuktuk bestuurder ook de moeite waard vond. S'avonds lekker door Siem Reap gestruind, het plaatsje is echt zo toeristisch! We hebben dit nog niet eerder gezien, zo een massa westerse mensen. Het lijkt door de temperatuur en de vele restaurants en barretjes wel alsof je aan de Spaanse kust loopt. Dit is voor een paar dagen best leuk, dus genieten we er maar van. De volgende dag weer naar een paar tempels, met als hoogtepunt Tha Phrom, waar ook een deel van Tomb Raider opgenomen is. Je krijgt hier het echte Indiana Jones gevoel, met de overwoekerde tempels, echt mooi! Achteraf zijn we het er over eens dat dit de mooiste tempel was, omdat de bomen over de muren kwamen kruipen. S'avonds hebben we westers gegeten (we doen gewoon mee met de toeristen). Helaas was er iets niet goed, want snachts werd Ruben behoorlijk ziek. De volgende dag hebben we het daarom maar rustig aan gedaan. S'avonds ging het gelukkkig al beter, dus konden we de volgende dag gelukkig toch naar Angkor Wat. Ook deze tempels waren weer zeer indrukwekkend, een stuk hoger dan de anderen, en in een betere staat bewaard gebleven. Het is niet te beschrijven hoe mooi dit is, dus bekijk de foto's maar :)

De volgende dag verlaten we na 5 nachten Siem Reap, en gaan we naar Kratie. Wat een verschil! Van de drukte naar de rust, hier is s'avonds echt helemaal niks te doen. De reis was door een zeer dronken, irritante, noordwestelijke Afrikaan, die echt heel smerig en onaardig was, een hel te noemen. Vandaag hebben we een motorbike gehuurd, en de buurt verkend. We zijn eerst naar de Irrawaddy Dolphin Watching geweest. Hier kon je in een bootje deze zeldzame dolfijnen spotten. Ze kwamen soms dichtbij de boot, een keer op 2 meter afstand. Was echt heel erg leuk om te zien. Er leven maar ongeveer 75 van die soort dolfijnen, dus was erg bijzonder! Hierna doorgereden langs de rivier naar Sombor, waar we een pagoda bekeken hebben. De natuur is hier ook weer zo ontzettend mooi dat rondrijden opzich al een hele attractie is. Ook zijn alle kinderen echt leuk, en allemaal constant roepen: hello, hello! Morgen gaan we naar een eiland hier in de rivier, schijnt leuk te zijn om daar rond te fietsen, dus dat gaan we zien! Overmorgen vertrekken we naar Laos, dus nog genoeg om naar uit te kijken!!

Voor de volhouders, bedankt weer voor het lezen van dit veels te lange reisverslag ;)

Liefs!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Germaine:
    1 december 2012
    As before, your blog is fascinating. Your photo's are great. I hope you will not be sick again as you were before. In Mexico this is called Montezuma's revenge.
    Keep well both of you and enjoy. Love from all of us. Germaine
  2. Pap:
    1 december 2012
    Dat klimaat mis ik, nu hier de regen, wind en donkere dagen begonnen zijn. Fantastisch zo rond te reizen en telkens nieuwe cultuur uitingen en verschillende mensen mee te maken. Ben jaloers op jullie.
    Pap
  3. Jos:
    1 december 2012
    Weer een boeiend reisverslag, met humor geschreven! Leuk om Elise af en toe levensecht op de filmpjes te zien!
    Liefs, Brigitta
  4. Pap:
    1 december 2012
    Dat hele Cambodja lijkt me toch een aparte ervaring : mooie natuur/cultuur in combinatie met al die herinneringen aan de Rode Khmer , waar je elke dag wel weer tegenaan loopt.
    Goede reis naar Laos , ik hoop dat dit land jullie ook heel goed zal bevallen. Liefs
  5. Helga:
    2 december 2012
    Al dit gruwelijks gezien in documantaires op tv zal wel anders zijn dan de indrukken van de Rode Khmer die jullie gezien hebben. En dat het daar kan 'regenen' vertelde opa wel eens over zijn tijd in Indonesië. groetjes Helga
  6. Jenna:
    3 december 2012
    Wow! Indrukwekkende verhalen in Cambodja. Hopelijk Laos iets minder heftig, maar nog steeds genieten ;)!
    xxx
  7. Judith:
    3 december 2012
    Heey Ruben en Elise,
    Ik dacht dat Europa gruwelijke dingen heeft meegemaakt maar als ik jullie verhalen lees bedenk ik me hoe weinig ik weet van de wereld geschiedenis. Inderdaad een grote contradictie, zo mooi land met zo'n lelijke geschiedenis.
    LIefss Juud.
  8. Fam. Wagensveld:
    7 december 2012
    Hallo Ruben en Elise,
    wat een mooie beschrijving geven jullie,en het weer om jaloers op te worden.Hier is 10 cm. sneeuw gevallen.
    Hart.groeten
    Fam.Wagensveld.
  9. Laura:
    9 december 2012
    Mooi verhaal weer, zoals de vorige keren!
    Erg indrukwekkend om te lezen wat jullie daar allemaal zien, ik kan me niet voorstellen hoe overweldigend het is om het daadwerkelijk met eigen ogen te zien.
  10. BenW,Engelen:
    12 december 2012
    fantastieswat een reis nog meerplezier en ervaringen

op doen heel veel groeten van ons.