Vietbodja!

17 november 2012 - Koh Kong, Cambodja

Hallo trouwe lezers!

Na ons vorige reisverslag waren we erg hongerig geworden en hebben we in Nha Trang een restaurantje opgezocht. We zagen al overal krokodil en struisvogel op het menu staan, blijkbaar wordt het in de buurt gefokt, en Ruben (de held) wilde krokodil toch eens proberen. Het was gelijk een bord vol, ondanks de afwezigheid van de kop en achterwerk, maar de smaak was niet een feest voor de smaakpupillen. Gelukkig weten we nu wel hoe krokodil smaakt! Na een paar dagen chillen aan het strand was het weer tijd voor actie, dus op naar Dalat.

Echter aangekomen in Dalat regende het veel en hard, dus lekker even binnen geluncht en een extra koffie besteld. Hierna was het redelijk droog, dus kon het stadje bezocht worden. Dalat ligt hoog in de bergen, en is niet zo heel groot maar wel erg gezellig en kleurrijk. Na een mooie pagoda bezocht te hebben even over de markt gestruind, waar veel gedroogd fruit verkocht werd. Ook hebben we een tour geboekt voor de volgende dag, die ons naar de sightseeing plekken in de omgeving van Dalat zou brengen. De volgende ochtend was het dan ook weer vroeg opstaan, en precies op tijd stond onze ‘tourbus’dan ook voor de deur. Het was eigenlijk geen bus, maar gewoon een grote auto, waar 7 personen in konden. Dit was eigenlijk best wel grappig. We hebben deze dag het summer palace van de koning gezien, waar Elise een fotoshoot deed in een koninklijk gewaad (zie foto). Ook het Truc Lam mediatie centrum (een worshipcentre van monnikken, erg rustige en fijne sfeer hier) evenals de Dalanta waterval aangedaan. Ook zijn we nog naar een mooi uitzichtpunt en een big buddha geweest, wat beide wel aardig was. We sloten de tour af met het ‘crazy house’, en dit was wel erg cool! Een huis gebouwd door de dochter van de president, met allerlei rare kamers en steile trappen. De Efteling is er niks bij. S’avonds hebben we met een vriendin van Elise (Nicole) gegeten, erg grappig en leuk om iemand van thuis hier te zien!

Na Dalat vervolgden we onze we naar het zuiden. De hoofdstad van Vietnam, Ho Chi Minh City (oftewel Saigon) stond nog hoog op ons lijstje. Na een reis die weer wat langer uitviel dan we dachten (omdat de bus continu stopt om Vietnamezen erbij te proppen), kwamen we rond een uurtje of 4 toch aan! We sliepen hier in een guesthouse, waar je echt letterlijk door de leefruimte (woon, keuken, slaapkamer in 1) moest om onze kamer boven te bereiken. Dit gaf ook wel grappige situaties zoals dat er niemand thuis was en we moesten wachten op de sleutel. S’avonds beetje rondgelopen en gegeten in de buurt. De buurt is erg toeristisch, en we hebben weer genoeg kakkerlakken en ratten gezien op de lokale markt. De tweede dag in Saigon hebben we veel sightseeing gedaan. Eerst zijn we naar het Reunification Palace (independence palace) geweest, waar de regering van Zuid Vietnam ten tijd van de oorlog zetelde. Hier aangekomen stond er een mega grote groep Chinese touristen (550) voor de ingang, waarvan de helft nog naar binnen moest. We kregen een Engelstalige rondleiding, van een erg aardige gids die zich echt dood ergerde aan de Chinezen die overal aanzaten. Wij zijn niet de enigen die ze vaak wat onbeschoft vinden haha! Na het paleis liepen we langs een mooie kerk en een moskee richting te rivier. We liepen hier door een dure wijk, waar merken als Chanel en Emporio Armani goed vertegenwoordigd waren. Dit waren we na China niet meer gewend, maar Saigon is dan ook echt wel een stuk verder ontwikkeld dan de rest van Vietnam. Veel meer hoogbouw en bredere wegen maken deze stad best aangenaam. We heben ook van de hoogbouw gebruik gemaakt door de hoogste toren, de Bitexco toren, te beklimmen (met de lift hoor). Mooi uitzicht vanaf hier, en veel uitleg over de gebouwen die je zag. Het was zeer de moeite waard. Eind van de middag nog even in het park gezeten, waar we werden aangesproken door studenten die hun Engels wilde oefenen. Erg leuk, ze waren erg benieuwd naar Nederlandse gewoontes, gebruiken en feestdagen, dus hier hebben we wel zeker een uur gezeten. Op een gegeven moment stonden er 10 studenten om ons heen, en we kregen er een droge keel van. Ook interresant om te horen hoe ze zelf over het communisme, huwelijk en andere dingen in Vietnam dachten.

De volgende dag zijn we weer in de bus gestapt, dit keer richting Can Tho, vanwaar we de Mekong Delta konden bekijken. Can Tho zelf ligt aan de rivier en heeft een relaxte sfeer. Daar aangekomen hadden we voor de volgende dag een bootje geboekt om over de rivier te kabbelen. De tour was erg leuk! We vertrokken om half 6 (niks vakantietijden hier), zodat we de zonsopgang konden zien. Eerst hadden we twee drijvende markten bezocht, wat apart was om te zien. Mensen kwamen per boot aan, meerden bij een boot aan en kochten dan wat en voeren weer door naar de volgende boot. Ze verkopen veel fruit zoals ananassen en mega sinasappelen. Ook een bezoekje aan de rijstnoedelfabriek zat in het programma geplakt, wat wel leuk was om te zien! Onze bootsman kon maar twee woorden Engels en vriendelijk lachen, dus we moesten zelf een beetje bijverzinnen hoe het werkte. De mensen waren daar aan het werk, dus het was interresant om te zien, wel hard werken hoor. Na delunch voeren we door de Mekong Delta kanalen, dit was alsof je door een smal riviertje door de jungle ging, heel erg mooi. We werden ook nog op de kant gedropt, en liepen een stukje door het dorpje (waar we het allerschattigste hondje en jongetje zagen...foto!). Erg mooie natuur troffen we hier aan, met palm- en bananenbomen. Eind van de middag weer terug naar Can Tho, waar we na een maaltijdje weer lekker vroeg naar bed gingen!

Ook deze dag weer een flinke reis gemaakt, namelijk via Rach Gia naar Phu Quoc eiland. We hadden vanaf ons hotel een fantastisch uitzicht vanaf het dakterras op de haven. S’avonds lekker vis gegeten in het restaurantje tussen de resorts, en na een milk ice coffee (die ga ik in NL zeker missen) weer terug naar het hotel. Omdat we ook wel meer van het eiland wilden zien dan alleen het prachtige strand, hebben we een scootertje gehuurd en zijn we daarmee op pad gegaan. Onze eerste stop was de Thrang waterval. Opzich wel mooi, maar niet zo indrukwekkend omdat het water niet in 1 keer naar beneden stortten, maar trapsgewijs. Hierna zijn we naar het zuidelijkste puntje van het eiland, An Thoi, gereden. De weg hierheen was best lang en niet zo mooi, maar het plaatsje was wel grappig. Even bij de haven gekeken, waar Ruben op de foto moest met een jongetje die een shirt droeg van Oranje. Geluncht in het plaatsje, en daarna verder naar Sao Beach. Dit zou het mooiste strand moeten zijn van Phu Quoc, maar vanwege het verkeerde seizoen en dus de wind lag er veel hout en rommel van de bomen op het strand en in het water. Dit was wel jammer, maar toch even een uurtje op een strandbed gelegen. Hierna wilden we graag via de kustweg terug, maar dit werd afgeraden door de locals. Gelukkig is Ruben altijd lekker koppig, en hebben we alsnog deze weg genomen want hij was echt prachtig! We hebben ook een filmpje gemaakt ervan, dus kunnen jullie even mee genieten. Wel zaten we af en toe bijna vast in de modder, maar we kwamen er zonder kleerscheuren en spetteres vanaf. De tweede volle dag op het eiland hebben we op het strand gelegen. We lagen de halve dag lekker alleen, dus dat was wel heel relaxed! S’avonds hebben we zeebaars van de bbq gegeten, op de night market. Deze was echt geweldig, straks gaan we vis nog prefereren boven vlees, het moet niet veel gekker worden.

De volgende dag was het na een maand touren zover, we gingen Vietnam verlaten. Via Ha Tien zijn we de grens met Cambodja overgestoken. Het was door een kapotte band (overvol busje met dikke toeristen + hobbelige wegen = vrij logisch resultaat) nog even spannend of we de boot zouden halen, maar het was gelukt! We waren met een groepje, dus het duurde allemaal wel lang bij de grens, maar uiteindelijk kwamen we wel in de middag aan in Kampot, waar we 1 nachtje wilden blijven. Kampot is een gezellig plaatsje langs de rivier. We hebben een rondje gelopen, langs onder andere de gevangenis, waarvan wij dachten dat je die kon bezoeken, maar hij bleek gewoon nog in werking te zijn. De gevangen kon je ook zien, en ze gingen naar ons zwaaien, wij vrolijk terug zwaaien maar het was toch een beetje vreemd! S’avonds hebben we met twee Duitse meiden gegeten, was erg gezellig. Na de salamanders uit onze kamer gejaagd te hebben (ze maken namelijk echt een vreemd geluid), konden we ook lekker gaan slapen. De volgende dag namen we na een heerlijk ontbijtje de bus naar Sihanoukville, een plaats aan zee waar we nog even van het strand konden genieten voordat we het binnenland in zouden trekken. Wederom hadden we met dezelfde Duitse meiden een onderkomen gezocht op Otres Beach, een afgelegen strand 4km verder van het toeristische geweld. We sliepen in een (zeer primitieve) bungalow, maar dit was voor een nachtje wel erg leuk. Het strand zat er niet echt in, aangezien het lange tijd regende (wel even een duik genomen hoor). S’avonds nog wat gedronken aan het strand met z’n vieren, en van de sterrenhemel genoten (ja, nu was het wel droog!). Het weer zou niet echt veranderen, dus toch maar besloten om hier niet te blijven, hoe paradijselijk het ook zou zijn. Vandaag zijn we dus weer vertrokken, en dit keer richting Koh Kong. Ook deze plaats ligt aan de rivier, en 10 km verderop ligt het strand. We slapen hier in een (iets minder primitief) guesthouse. In de bus hadden we twee mensen uit Oxford ontmoet, waar we geluncht mee hebben, en waar we morgen een jungle trekking mee gaan doen. Hopelijk blijft het morgen droog, en zien we weer veel mooie dingen!

Cambodiaanse groeten!

1. Vincent:
    17 november 2012
    Fantastisch die foto van Elise in traditionele klederdracht! Mooi om te lezen dat Ruben nu ook echt vis is gaan waarderen!
  2. Jos:
    17 november 2012
    Mooie foto's, leuke filmpjes, Elise die vis eet, Ruben die krokodil eet, een "like" voor een oranje shirtje, jullie "rugzakje" wordt goed gevuld! Veel plezier verder.
  3. Pap:
    17 november 2012
    Het ziet er nog steeds goed uit. De temperatuur is hoog denk ik als ik lees dat jullie telkens naar het strand gaan. De rit over de rode weg met de scooter lijkt me ook een avontuur.
    Geniet van wat nog komen gaat.
    pap
  4. Pap:
    17 november 2012
    Ondanks dat het toch wel eens blijkt te regenen, beginnen jullie nu een mooi kleurtje te krijgen ! En ja, het koninklijk gewaad staat je goed , Elise ! Een mooie tijd in Cambodja en liefs
  5. Sjaak en Nel:
    17 november 2012
    Hebben jullie geen slang gegeten in Vietnam? Wij werden aangesproken door oudere Vietnamezen in Saigong, die Frans wilden babbelen.. Ook leuk. Veel plezier!
  6. Carolien:
    18 november 2012
    Gaaf elise en ruben, ik herken veel, nog heel veel plezier en avonturen. Je neemt het mee voor de rest van je leven!
    Geniet, geniet, geniet!
  7. Fam. Wagensveld:
    19 november 2012
    Hoi Ruben en Elise,

Geweldig zo'n reis,en dan ook nog krokodil proeven.
    Groeten fam. Wagensveld.
  8. Laura:
    19 november 2012
    Wat een heerlijke foto's ook, blijf maar elke dag zeggen dat jullie het goed hebben daar in t-shirt en korte broek. En de roze birkenstocks gaan ook nog steeds mee :).
    Grappig om te lezen dat jullie een locale attractie waren in het park!
  9. BenW,Engelen:
    21 november 2012
    wat een prachtige tijd blijf genieten

dit komt nooit weer terug

groetjes van ons.
  10. Yvonne:
    30 november 2012
    Hoi!
    Een beetje een late reactie, maar wat een leuke verhalen zeg!! We gaan jullie wel missen as woensdag. Komt Sint bij jullie nog langs, of is hem dat te ver?

Groetjes Yvonne