Zon, zee en heel veel strand!!

20 januari 2013 - Langkawi, Maleisië

Hoi allemaal!

Na een tijdje stilte is het weer tijd voor een update, dit keer vanuit Maleisie. Het vorige verslag eindigde bijna drie weken geleden op nieuwjaarsdag, en sinds die tijd hebben we zoals de voorgaande maanden een hoop mee gemaakt!

Na een relaxte nieuwjaarsdag mochten we de dag erna volop aan de slag in de Thaise keuken. Met een groep van 15 mensen was het een flinke groep en erg gezellig. Ruben mocht nog een keer de inhoud van een loempia ‘voorkoken’ als een echte topchef. We hebben verschillende gerechten gemaakt, maar de mango met sticky rice blijft de favoriet, dat gaan we thuis sowieso proberen!

Op 3 januari lieten we Chiang Mai weer achter ons, om verder naar het zuiden de tempelruines van Sukhothai te gaan bekijken. Na een flink stukje in de bus hadden we gelukkig al snel een leuk guesthouse gevonden, zodat we een Sukhothai in anderhalve dag konden doen. In de 14e eeuw was Sukhotai de hoofdstad van Thailand, en er zouden nog ruines hiervan overeind staan in het historisch park. Als echt Hollanders sprongen we natuurlijk op de fiets om de boel daar te verkennen. Onze eerste stop was zeer de moeite waard, met een mega Buddha en overblijfselen van de tempel. Ook de tweede stop was mooi, 3 soort van Angkor torens. Helaas waren dit wel de twee highlights van het park, maar het fietstochtje was wel erg leuk.

De volgende dag verlieten we Sukhothai weer, om naar het zuidelijk gelegen Ayutthaya te vertrekken. Het tochtje naar Ayutthaya was ook weer redelijk lang, maar in een supercomfy bus waar we onder het genot van een flesje water en een snackje lekker onze benen konden strekken. Helaas werden we wel op de snelweg gedumpt en niet bij het busstation, je kan niet alles hebben! In Ayutthaya s’avonds naar de nightmarket gegaan, het eten was daar niet zo best, maar de biertjes smaakte wel goed. Er lopen hier wel enge roedels honden rond, hier wordt Elise niet zo blij van.. Na Sukhothai werd Ayutthaya de hoofdstad van Thailand, grofweg van de 15e tot de 17e eeuw, en bevatte toen 1 miljoen inwoners. Hier staat nog wat meer van de tempels overeind. Wederom stappen we op de fiets, want het park hier ligt midden in de stad. Eerst echter langs het museum, om wat meer achtergrondinformatie te krijgen. Leuk om te zien dat de Nederlanders hier ook al zijn geweest om handel te drijven, we zijn best een beetje trots. Er was een schooltrip met allemaal kinders (op zondag!), dus het was niet zo een lang bezoekje geworden. De tempels waren mooi, het was echt meer de moeite waard dan Sukhothai. Eind van de middag nog met de ferry naar een tempel aan de overkant waar het echt superdruk was met locals, leuk om hun gebruiken te mogen zien. De Dutch settlement (Baan Hollande) was hier ook, maar helaas was deze nog gesloten en stonden we voor een dichte deur.

Na Ayutthaya was het tijd voor de beruchte hoofdstad, Bangkok! De reis ging lekker smooth, en begin van de middag hadden we al een guesthouse zodat we smiddags de stad konden gaan verkennen. Gewapend met een buskaart gingen we op weg, en na een klein uurtje reizen (wat een hoop verkeer hier!) kwamen we op onze bestemming, Siam Square, aan. Eerst gingen we een tripje naar Jim Thompsson huis doen. Deze meneer was een handelaar in Thaise textiel, en extreem geinterreseert in Thaise kunst, en bouwde daarom een mooi huis in Bangkok. Mooi was het zeker, maar ook weer niet zo bijzonder. Siam Square is het gebied met mooie warenhuizen en shoppingmalls. Hier kregen we weer echt het gevoel dat we in een miljoenenstad waren! Siam Square winkelcentrum zelf was helaas gesloten, maar wij hebben ons supergoed vermaakt bij de buren. Heel veel luxe winkels, Masarati’s en Rolls Royce die tentoon gesteld werden en een mega grote bioscoop, je kijkt je ogen uit. Ook hebben we hier twee kaartjes voor Muang Tong tegen PSV bemachtigd voor de dag erna, supervet! Het straatje waar wij zaten was erg gezellig. Wel toeristisch, maar het was te overzien! We kunnen ons s’avonds wel lekker vermaken in onze buurt.
Dag twee in Bangkok is onze cultuurdag, met een bezoek aan het Grand palace en Wat Pho (mooie tempel). Het paleis was erg mooi, vooral de tempel in het paleis was prachtig. De koninklijke familie woont niet meer in dit paleis, maar het wordt nog wel voor ceremoniele gebeurtenissen gebruikt dus in een goed onderhouden staat! Ook was hier de echte emerald buddha, wat na de neppe in Chiang Rai toch nog wel erg mooi is om te zien. De gebouwen hebben veel goud en felle kleuren, en gekleurd glas zodat alles lekker glimt. Genoeg foto’s kunnen maken hier. In Wat Pho lag een inmens grote liggende Buddha, ook de moeite waard. Om 4 uur vertrokken we naar PSV, mooi op tijd dachten wij zo, aangezien de wedstijd om 7 uur zou beginnen. Weer goed vergist in het verkeer! Om kwart voor 7 kwamen we op een motorbike aangescheurd, en waren we met een pizza op schoot klaar voor de match. Erg leuk om zo mee te maken, tussen de Thaise supporters en hier en daar wat Nederlanders. We zaten in het sfeervak, wat ook wel erg leuk was. PSV had uiteraard wel gewonnen, maar de Thaien maakte er nog wel een wedstijd van dus dat was leuk. De terugweg verliep niet zo best, we waren elkaar even kwijt geraakt doordat de motoren een andere kant op gingen en ons op een andere plek afzetten. Gelukkig werden we snel weer herenigd en werd Ruben veilig in de politie auto afgeleverd.
De derde dag in Bangkok hadden we de ochtend besteed aan uitzoeken van onze volgende bestemmin, en we hadden ons oog laten vallen op Ko Phayam, dit klinkt als paradijs! S’middags met de expressboat naar Chinatown. Dit was een leuk tochtje over het water, en ook Chinatown was een leuke buurt! We hebben de gouden Buddha ter waarde van 30 miljoen dollar gezien, en veel leuke steegjes en markten bekeken. S’avonds hebben we ons op Khao San road vermaakt, maar wat een toeristisch geweld hier, eigenlijk echt verschikkelijk! Wel geslaagd voor slippers (Ruben)en een jurkje (Elise).
De laatste dag in Bangkok hebben we eerst uitgecheckt (waar bij Ruben een dikke kakkerlak uit de backpack kwam), om vervolgens richting skyview bar te gaan. Deze was gesloten (niet dat we het anders hadden kunnen betalen), maar wel een mooi uitzicht. Terug een ritje met de Skyline gemaakt, echt zo mooi! Veel sjieke hotels/gebouwen gezien, en een inmens grote golfbaan midden in de stad.

Begin van de avond gingen we met de nachtbus mee richting Ranong, vanwaar we de boot konden pakken naar Ko Phayam. Heerlijk weer om 6 uur s’ochtends aankomen na een nacht in de sleeperbus, not! Om half 10 vertrok de boot, en begin van de middag waren we op ons ‘resort’. We hadden hier echt een prima bungalow, je kon vanaf de veranda de zee zien, ongeveer 10 meter lopen. De rest van de middag hadden we dan ook niet veel meer gedaan dan gezwommen, gelezen en gegeten, echt heerlijk ontspannen. Om toch even te klagen: het zwemmen was eind van de dag minder prettig, omdat je hele tijd wordt geprikt door een soort zeeluis. Dit schijnt wel te betekenen dat de kwaliteit van het water heel goed is, maar toch. De rest van de dagen hebben we eigenlijk ook niet heel veel meer gedaan! Een wandelingetje langs het strand, nog wat meer lezen en eten en de zonsondergang bekijken en dat was het wel.

Na twee en een halve dag niksen vonden we het dan ook wel weer tijd voor wat actie! We besloten om weer een stuk naar het zuiden te reizen, om te eindigen op Koh Lipe, een mini eiland tegen de grens van Maleisie aan. De reis duurde wel erg lang, aangezien we ook van bus moesten wisselen en twee keer een boot moesten pakken. De eerste dag dus vroeg in de ochtend van Phayam de boot gepakt, dan de bus richting Pukhet en daar overstappen in de bus naar Trang. Hier hebben we een nachtje geslapen, waar Ruben wederom een kakkerlak kon verwijderen terwijl Elise op het bed stond te gillen. De volgende ochtend naar Koh Lipe, eerst met een minivan naar de pier, en vervolgens met de boot verder. Aangekomen moesten we nog met een longtailboot naar het eiland het laatste stukje. Wat een prachtig helder water, je ziet echt constant de bodem! Ook hier zitten we weer in een prima bungalow, iets verder van het strand maar we mogen niet klagen. Er is hier een leuk straatje met restaurantjes, minisupermarktjes en barretjes, erg gezellig s’avonds! Hier hebben we dan ook elke avond lekker gegeten.
De tweede dag op Koh Lipe hebben we snorkels gehuurd, en 20 meter uit de kust zie je al clownfish, maanvissen en nog veel meer andere fel gekleurde vissen, anemonen en koraalrotsen. Omdat dit al zo mooi was, wilden we wel wat verder op zee snorkelen, dus hebben we de volgende dag een snorkeltour gedaan. Eerst op zee, waar heel erg mooi gekleurd koraal was, maar door de vele golven was dit een niet zo fijne duik. Langs de verschillende eilanden was echter zo mooi! Veel vissen gezien, en een grote blauwe zeester. Echt alsof je in een andere wereld bent! De laatste dag op Koh Lipe (hier zijn we 4 nachten gebleven), hebben we weer goed vol gemaakt met chillen (in de schaduw want we waren allebei verbrand met snorkelen), lezen en eten.

En toen was het tijd om Thailand achter ons te laten, op naar Maleisie. We zitten nu in Langkawi, waar we gisteren met de speedboat aan zijn gekomen vanuit Koh Lipe. Gisteren dachten we een chille duik in het blauwe water te nemen hier, maar niks was minder waar. Het strand was mooi, maar het water stonk en was zeer troebel. Toen we een stukje gingen lopen zagen we ook heel veel supergrote kwallen (50 cm) die aangespoeld waren. Je hoeft hier dus niet voor het strand te komen! Wel gezellig gegeten met een ander Nederlands stelletje. Vandaag hebben we het eiland zelf verder verkend. Met de scooter naar de kabelbaan die ons naar de top van de berg zou brengen, wat een mooi uitzicht! Vervolgens lekker gezwommen bovenaan de waterval, waar je natuurlijke glijbanen van de rotsen had, en een soort whirlpool, erg leuk. Morgen of overmorgen gaan we weer verder naar Georgetown, een stad op het eiland Penang. Over ruim twee weken vliegen we al terug, dus begint een beetje als vakantie te voelen nu, vooral als we lezen over de weersomstandigheden in het koude Nederland..!

Bedankt weer voor het lezen van ons veel te lange verslag, en tot de volgende keer!!

Liefs van ons

1. Enny:
    20 januari 2013
    Mille baci da parte nostra:D....enny e vincent
    A presto!!!
  2. Jos:
    20 januari 2013
    Nog twee weekjes zon, zee en chillen!
    Geniet er nog even van!
    Zjozz
  3. Jenske:
    20 januari 2013
    Wat een geweldige verhalen weer. Op dat snorkelen ben ik écht wel jaloers. Maar de foto's spreken voor zich (wat zijn jullie trouwens bruin geworden zeg!) en ook jullie verhaal klinkt fantastisch. Geniet van de laatste paar weekjes, want voor je het weet is het voorbij!
  4. Pap:
    20 januari 2013
    Dat jullie elkaar na de voetbalwedstrijd waren kwijt geraakt , heb je me nooit verteld !! Maar in elk geval ; geniet er nog maar "even" van , hopelijk zonder kwallen en kakkerlakken. Jullie hebben nog meer dan 2 weken , maar gezien de lange tijd dat jullie al onderweg zijn , lijkt dit maar kort. Liefs, mam
  5. Germaine:
    20 januari 2013
    You pack so many experiences in your time in Asia. You can dine out on these for the rest of your lives. It is absolutely marvelous. Can you imagine to be home again? Take care, Germaine
  6. Laura:
    21 januari 2013
    Wat een heerlijke foto’s weer! En het klinkt ook als vakantie wat jullie de laatste tijd hebben gehad op de mooie eilandjes :).
  7. Jenna:
    22 januari 2013
    Woow, klinkt als een heerlijke vakantie :) en dat mag ook wel! Geniet nog even lekker voor jullie weer hier zijn! xxx Jen
  8. Erik:
    25 januari 2013
    Wat een vet verslag ! Leuk om er zo over te lezen. Maar Ruben, k had nooit verwacht van jou, een ras ajaxfan, dat je met zo veel trots zou schrijven dat PSV natuurlijk won....stelt me toch teleur !
    Heel veel plezier nog de laatste dagen en hopelijk tot snel dan weer !
    Erik