Onze eerste week in China: Beijing!

21 september 2012 - Beijing, China

Hallo!!

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de Chinese muur is bedwongen, de Verboden Stad onveilig gemaakt en de Peking eend verorberd! Maar dat is natuurlijk niet het enige wat we hebben gedaan..

Na een goede vlucht (Aeroflot is best aan te raden, schermpjes in de stoelen en goed eten) kwamen we via Moskou in Beijing aan. Hier stond een mannetje van het hostel ons op te wachten en werden we direct naar het hostel vervoerd, ideaal! Na een paar uurtjes slaap hebben we de buurt verkend, onder andere de Bell tower met thee ceremonie bezocht, en in de Drumtower van een hoe-kan-het-ook-anders drumshow genoten. We hebben ons maar gelijk aan het Chinese voedsel gewaagd, bij de Yoshi-nogwat een rijst, beef en vage groenten maaltijd gegeten. Na bij de supermarkt wat spulletjes gehaald te hebben (de supermarkt was toch echt in dat gebouw maar waar? Na een zoektocht tussen de kleding en electronica dan toch gevonden!), zijn we bij een groot meer nog een drankje wezen drinken, om vervolgens onze jetlag weg te slapen in het hostel.

Als je dan in Beijing bent, mag een bezoekje aan Verboden Stad niet ontbreken! Na een grappige busreis (een ritje kost 1 Yuan, maar wij hadden alleen 5, dus werd er door de luidspreker omgeroepen of iemand wisselgeld had) kwamen we aan op het grootste openbare plein ter wereld, namelijk het plein van de Hemelse Vrede. Was inderdaad vrij groot. De Verboden Stad was ook erg mooi, gek om te bedenken dat zo een groot gedeelte midden in de stad zo lang verboden is geweest. Wel maakten we hier voor het eerst kennis met een heel normaal fenoneem hier: je betaalt entree, om vervolgens ook nog voor losse onderdelen te moeten betalen. Niks voor de gemiddelde Nederlander dus! Na de Verboden Stad hebben we heerlijk uitgerust in een park, waar we ook de berg beklommen voor het uitzicht. We liepen via dit park en de drukke weg weer terug richting ons hostel. Onderweg was er veel muziek in het park, en oudere Chinezen die een soort van voetbal in een kring spelen, met een shuttle. Blijkbaar zagen ze onze verlangende blik, want we mochten ook nog even mee doen, erg grappig. Na in het hostel nog even uitgerust te hebben (toch wel die jetlag!) wilden we de metro proberen. Ging prima (erg schoon en mooi) alleen stapten we per ongeluk een halte te laat uit waardoor we in het zakendistrict stonden. En ja, daar was helaas alleen een Pizzahut te vinden ;)

Omdat we de vorige dag toch wel erg veel gelopen hadden, wilden we het nu rustiger aan doen. Eerst naar het station voor treintickets voor naar Xi'an te reizen, alleen waren de sleepers helaas op dus dat wordt 12 uur afzien op een harde stoel. Hierna zijn we naar de Temple of Heaven geweest, een tempel in een mooi park, met nog wat andere bezienswaardigheden. Hier werd gebeden voor een goede oogst. Daarna gingen we terug naar het hostel na een avontuurlijke busreis waarbij een Chinees oud mannetje op de grond spuugde (dat spugen is niet nieuws, maar in de bus hadden we nog niet mee gemaakt). S'avonds hebben we bij ons in het straatje gegeten, was weer erg lekker, veel groenten en lekker vlees en rijst. Niet te laat naar bed gegaan, want de wekker stond om 07:30 voor de Grote Muur!

Vroeg opgestaan, ontbeten zoals altijd (toast + eggs = lekker) om vervolgens met 14 anderen de trip naar de grote muur te maken! Na 3 uur reizen was het zover, de Muur kwam in zicht. De trip was 6 km, over een redelijk ongerept, niet toeristisch gedeelte. Sommige stukken waren goed begaanbaar, en kleine delen moest je echt klimmen dus was echt supertof! Erg indrukwekkend en heel veel mooie foto's gemaakt. In onze groep zaten nog een Engels meisje, een Duitse jongen en een stel uit New York waar we beetje mee aan de praat raakten. Al met al een zeer geslaagde trip! S'avonds wilden we voor de ultieme Beijing beleving ook Peking eend gaan eten, alleen waren we toch bij een ander restaurantje beland, waar het eten ook echt super lekker was! Na een smerige cocktail konden we met een voldaan gevoel gaan slapen:)

Dinsdag hebben we het Zomer Paleis van de emperor aangedaan. Veel mooie tempels en gebouwen om een groot meer heen, het was echt prachtig met een relaxte sfeer. We beginnen al goed in te burgeren, want zelfs tussen de middag eten we rijst, tomaat en ei met stokjes! S'middags in het hostel hebben we alvast 2 nachten Xi'an geboekt, zodat we ons daar geen zorgen over hoeven te maken. En deze avond is het dan toch gelukt, de Peking eend is gegeten. Was echt super lekker!!

Deze dag stond het Olympisch centrum op het programma. Een bezoekje aan het Bird's nest, toch wel cool om er te zijn geweest. Verder nog rondgelopen over het terrein waar veel sporten werden beoefend. Op het mega grote plein/ brede weg stond een soort Chinese vreethal, maar na de gefrituurde spinnen gezien te hebben, trokken we een sprintje naar de gele M. Met een hamburger achter te kiezen hebben we in een super relaxed park gezeten (daar was ook tenniscourt, maar dat was echt te ver lopen), en onze e-reader gelezen haha. Vervolgens nog in de metro naar Beihat park, waar we de Jade tempel berg hebben beklommen en naar het meer van de eerste avond zijn gelopen. Hier hebben we 'hotpot' gegeten (je krijgt een pan kokend water met rauw eten op tafel dat je zelf moet gaan koken), maar dat was eigenlijk voor het eerst niet zo heel lekker. Gelukkig maakte het Japanse driehoek koekje de avond weer goed.

S'ochtends zijn we naar de Lama Temple geweest, waar ze erg veel bidden een wierook afsteken om Buddha te eren. Dit vonden we erg indrukwekkend om te zien, maar het coolste was een Buddha beeld van 26 meter hoog, echt niet normaal! Hij is ook vermeld in het Guinness book of records. Het Mao graf waar we smiddags heen gingen was helaas al gesloten (beter opletten!), dus werd het een biertje in de bar bij het hostel:) Deze avond opnieuw 'hotpot' gegeten in Ghost street, en nu was het wel echt heel lekker!

Vanavond onze reis naar Xi'an, duim voor ons dat we een zacht kussentje onder onze ... hebben!

Liefs Ruben en Elise

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. M Bovens:
    21 september 2012
    Ademloos gelezen! Spannend en geestig verslag. Ik duim voor een kussentje.
  2. Rosalie:
    21 september 2012
    Ahh, superleuk om jullie verslag te lezen! Maar die spinnen en schorpioenen op een stokje, ieeeewwwl!
    Veel succes met de lange treinreis naar de volgende bestemming en ik zie het volgende verslag wel verschijnen :)

xx
  3. Steffie:
    21 september 2012
    Super om te lezen!! En al heel wat indrukken opgedaan ondertussen, heel tof!! Goede reis en benieuwd naar jullie verdere verhalen!
  4. Pap:
    21 september 2012
    Wat een bijzondere week ! In elk geval hebben jullie tijdens de lange treinrit de tijd gehad om alle ervaringen eens rustig te laten bezinken. Het videofilmpje met het geklauter op de Chinese Muur krijgt wél een extra dimensie door dat gehijg op de achtergrond !De muur is waarschijnlijk nog steiler dan op 't filmpje te zien is. De foto's hiervan zijn indrukwekkend.
    Ben benieuwd naar het terracottaleger in Xi'an ! Liefs
  5. Margot:
    21 september 2012
    Goed verhaal! Leuke foto's! Geniet er van!
  6. Kim:
    Hey elise en ruben,

Wat leuk om allemaal te lezen!! En wat hebben jullie al veel gedaan zeg!

Ik kijk uit naar het volgende verslag!

X
  7. Brigitta:
    21 september 2012
    Zo te lezen hebben jullie een drukke week gehad! Veel leuke dingen gedaan, spannend om alles waar je over gelezen hebt of wel eens op tv gezien hebt in het echt te beleven. De snacks zien er erg aantrekkelijk uit:-),
    Goede foto's en filmpjes,
    Liefs mama
  8. Jos:
    Hoi Elise en Ruben,
    Nou blij te lezen dat het helemaal geweldig is
  9. Annemarie:
    Hi Ruben & Elise!

Echt leuk om over jullie belevenissen te lezen! :) En zelfs compleet met filmpjes..wow! Ben nu wel nieuwsgierig hoe zo'n gefrituurde spin smaakt..gaan jullie je er nog aan wagen? ;)
    Hoop dat jullie een enigzins comfortabele treinreis hebben!
    Heel veel plezier daar!

Groetjes vanuit Tillytown
  10. Pap:
    22 september 2012
    Mijn eerste reactie kwam niet door. Weet niet waarom. Jullie zien en beleven het nodige. Fantastisch. Zou dit ook wel willen. Ik vind ook dat je die spinnen moet eten. Mischien kom je nog meer 'lekkernijen' tegen. Do in China as the Chinees do zou ik zeggen. Ben benieuwd naar het vervolg!.
    Pap
  11. Germaine:
    22 september 2012
    Fantastic. Wish I was there looking at all these fabulous and strange sites. Have a great time and stay healthy, both of you. Germaine
  12. Yvonne:
    23 september 2012
    Hoi Elise en Ruben!!!

Wat leuk om het eerste verhaal te lezen! Jullie hebben in korte tijd al veel gezien zeg. We gaan je verhalen de komende periode zeker volgen. Heel veel plezier!!

Groetjes ome Kees, tante Ria en Yvonne
  13. Laura:
    24 september 2012
    Zo! Al veel meegemaakt zo te lezen. Gelukkig hebben jullie allebei goede wandelschoenen gekocht :).
    Krijg je daar aandacht aangezien jullie allebei tussen de gemiddelde Aziaat uitsteken? Heel veel plezier!

Kus Laura
  14. Germaine:
    25 september 2012
    I wrote that you must meet lot's of people, which is very interesting as well. It came out differently, Germaine
  15. BenW,Engelen:
    29 september 2012
    wij kijken naar het volgende verslag uit.

wat beleven jullie veel.

goede reis verder.veel plezier hoor.groetjes.