XiaMen, Hong Kong & Macau

13 oktober 2012 - Guilin, China

Hallo trouwe lezers!!

We konden jullie natuurlijk niet weer twee weken laten wachten, dus nu na een nette, dikke week weer een reisverslag vanuit China! Ons vorige reisverslag hield op bij de eerste avond in XiaMen, dus gaan we vanaf daar vrolijk verder.

XiaMen is een eiland met daarnaast een kleiner eiland, genaamd Gulang Yu. Omdat onze reisgids, de Lonley Planet, ons vertelde dat XiaMen zelfs kon worden overgeslagen, als Gulang Yu maar wel werd bezocht, waagden wij ons aan een tochtje naar de overkant. De boottocht duurde slechts vijf minuten, maar Gulang Yu is gelijk heel anders dan XiaMen. Er heerste daar echt zo een vakantie sfeer, waar de gemiddelde Chinees liever geen streepje bloot laat zien, liepen ze hier volop in korte broek en slippertjes, echt heel leuk. Na het verliezen van de eerste Opium Oorlog verloor China dit eiland aan de Britten en werd het eiland voor koloniale doeleinden gebruikt. Naast de Britten vestigden ook Fransen en Japanners, wat terug te zien was in de bouwstijlen. Mooie gebouwen, veel groen maar ook de typische Chinese winkels wat een mooie mix opleverde! Het was wel weer erg toeristisch allemaal, maar dat mocht de pret niet drukken. We zijn een park in geweest waar een zigzag-brug een stukje over zee liep. Hier had je ook een mooi zicht op de kustlijn (wel weer opvallend, niemand gaat liggen zonnen, je zou bijna denken dat ze allergisch zijn voor de zon). Na een tochtje omhoog langs een soort vogelpark was het weer mooi geweest en namen we de ferry terug naar XiaMen. Nog even door het park gelopen en door de straatjes gestruind, XiaMen is echt een aanrader!

Omdat de bus die ons naar HongKong zou brengen pas in de avond vertrok, hebben we zondag ons nog vermaakt in XiaMen zelf. We zijn nog naar een tempel geweest, en naar de universiteit die hiernaast lag. Dit was de moeite waard, een mooie campus en direct aan zee! Na een klein uurtje in het zand te hebben gelegen, zijn we naar het fort dat hier ook lag geweest. Dit fort was door de Duitsers gebouwd in de tweede wereld oorlog, en er waren ook Nederlandse kanonnen present, je moet er maar trots op zijn ;) Om 21:30 vertrok de sleeperbus naar HongKong.

De sleeperbus was nou niet echt fantastisch. De indeling van de bus bestond uit 20 rijen waar in elke rij 3 stapelbedden geplaatst waren. Elise heeft prima geslapen, maar die had de luxe om beneden te liggen, terwijl Ruben boven door elkaar geschud werd en er van slapen niet echt veel terecht kwam. De bedden waren ook niet echt gemaakt op onze lengte, maar de efficientie van de ruimte-indeling was bewonderenswaardig ;) Na bij Shenzhen de grens over te zijn geweest (weer wat stempels erbij), waren we na een uurtje in de metro in ons ‘Hotel Canada’. We waren al gewaarschuwd voor de kleine kamers, en klein waren ze zeker! Wel waren ze superschoon, en de locatie was echt top, midden in het centrum. Al met al was het een prima hostel eigenlijk! Na ons even opgefrist te hebben was het tijd voor een wandeling uit het ANWB boekje, alleen was deze wandeling niet echt een aanrader, op het Museum of History na. S’avonds zijn we naar de Avenue of Stars geweest, waar alle bekenden Aziaten een ster met handtekeing in de grond hadden. We herkenden alleen Jacky Chen en Bruce Lee, maar we hadden een supermooi uitzicht! Na een lekker maaltje nog even rond gelopen en niet te laat gaan slapen. HongKong is gelijk heel anders dan China. Alles is veel schoner, kinderen doen hun behoefte niet op straat, en de mensen zien er veel verzorgder uit. We mijden de dure winkels (Chanel en Gucci volop) dus met een onbijt bij de 7-eleven vallen de kosten ons nog mee!

Woensdag hebben we de metro onder het water door genomen, om de boel aan de overkant te ontdekken. Hier ook weer een wandeling uit het ANWB boekje gedaan, en deze keer was het wel leuk! Tussen alle hoge kantoorgebouwen, maar toch ook veel groene parkjes, door liepen we naar de Victoria Peak Tram, die ons boven op de berg bracht. Het uitzicht vanaf deze kant was ook mooi! We zijn nog een stukje naar boven gelopen naar de Victoria Peak Garden. Dit was echt een prachtig park waar de Britse gouverneur vroeger een tuin had. Je kon er ook een gouverneurswalk doen, dit sprak ons natuurlijk weer aan. Wij Hollanders hadden een one-way ticket gekocht, dus na de Garden mochten we de hele berg naar beneden lopen, en het was zo steil! Maar het was wel de moeite waard, erg mooi. We kwamen nog langs een (gratis) dieren-/ botanische tuin, wat erg leuk was, vooral de vlooiende en slingerende apen.

Na twee dagen Hong Kong stond de volgende dag Macau op het programma! Macau is, net als Hong Kong, een speciale adminstratief gebied van China en heeft, op defensie en buitenland politiek na, het zelf voor het zeggen. Hierdoor mag er legaal gegokt worden, waardoor Macau dankzij de gokgekke Chinezen meer omzet genereert dan Las Vegas! Na een uur met de ferry doemden de casino’s al op aan de waterlijn. Erg grappig, er was ook een casino dat verdacht veel op een Amsterdamse wijkje leek. Macau was pas in 1999 teruggegeven door de Portugezen, en dat was erg goed te merken. Alles staat vermeld in het Portugees, Engels en Chinees, dus we waanden ons wel weer even in een ander land. Macau heeft echt een mooi centrum, met een zeer relaxte sfeer. Er zijn allemaal kleurrijke gebouwen in koloniale stijl gebouwd, en deze omzomen de mooie pleintjes waar iedereen lekker zit te niksen. Ook hier weer een flinke wandeling gedaan om zo veel mogelijk te zien, bergje op, bergje af. Aan het eind van de middag zijn we richting de wijk gelopen waar de casiono’s meer staan, en dit was wel cool met de lichtjes. We hebben maar niet gegokt (anders had onze reis misschien een stuk korter geduurd), dus hebben we het goedkoopste eettentje tussen de casino’s gezocht. Het was weer zeer smakelijk, met name de prijs.

Donderdag hebben we het rustig aan gedaan, onze benen konden niet meer na deze dagen! We zijn met de metro naar de big Buddha geweest, op een ander eiland van Hong Kong (Lantau). Hij was inderdaad groot, maar verder was er niet zo veel te zien behalve veel toeristen. We zijn met de bus naar Tai O gegaan, een ander plaatsje op het eiland. Hier wonen nog de Tanka, een van de eerste bewoners van HongKong. Erg bizar om hun huizen te zien, het zijn een soort hutjes op palen in het water, en alle mensen leven daar van de visvangst. Het was mooi om te zien, maar wel erg armoedig. Weer terug met de bus en de metro, en s’avonds hebben we weer gegeten bij het restaurantje van de eerste avond, echt zo prima! Om 8 uur stonden we weer op de Avenue of Stars voor de symfony of lights, en lichtshow op de flats aan de overkant. Na een biertje in het park was het bedtijd.

Vrijdagmiddag zouden we verder reizen naar de volgende bestemming, Guilin. Maar eerst nog een kort dagje HongKong, waar we nog even naar een andere buurt ‘aan de overkant’ geweest zijn. Rond 3 uur pakte we de metro, en om kwart voor 6 vertrok de sleepertrein richting Guilin.

Na vannacht wel weer lekker in de trein geslapen te hebben zijn we in Guilin. In de buurt van Guilin heb je het Kartsgebergte, waar de bergen zo uit het platte landschap tevoorschijn springen. Morgen gaan we daarheen en willen we een fiets huren. Ook heb je mooie rijstvelden in de buurt, maar of we daar aan toe komen, weten we nog niet zeker. Vanmiddag hebben we Guilin zelf een beetje verkend, een leuk plaatsje met ook van die aparte bergen en veel water.

We hopen dat ons volgende reisverslag vanuit Vietnam wordt geschreven, want we willen de 16e de grens naar Hanoi over gaan!

Liefs

1. Pap:
    13 oktober 2012
    Weer een bijzonder verslag ! De video met de zingende kapitein vind ik hilarisch. Jullie moeten wel erg gelachen hebben.
    En de foto van de zeedieren roept toch enige vraagtekens op : worden sommige vissen gekocht om in een aquarium te houden of is alles werkelijk bestemd voor de consumptie ? Ik vrees het laatste........
    Elise , had je geen last van hoogtevrees op die wolkenkrabbers ?
    Liefs
  2. Fam. Wagensveld:
    19 oktober 2012
    Hallo Ruben en Elise,
    Bedankt voor de kaart.
    Leuk dat wij ook mee mogen genieten van jullie reis.
    Goede en mooie reis toegewenst.
    Hartelijke groeten.
    Fam.Wagensveld.
  3. Lydian:
    19 oktober 2012
    Wat een mooie reis zijn jullie aan het maken. Wat beleven jullie veel. Leuk om alles zo te kunnen volgen. Leuk geschreven en mooie plaatjes en video's erbij. Veel plezier. Groetjes van ons allemaal.
  4. Laura:
    20 oktober 2012
    Heerlijk om die verslagen van jullie te lezen. Voordat je het door hebt ben je alweer onderaan het verslag. Volgens mij vervelen jullie je geen moment. Erg grappig om te lezen dat ze zelfs in China een 7-eleven hebben!
    Enjoy!
  5. M Bovens:
    20 oktober 2012
    Ruben en Elise, hartelijk dank voor de mooie kaart uit Hong Kong.
    Liefs,
    Opa en Oma Bovens
  6. Fabian:
    24 oktober 2012
    haaaa awesome om dit te lezen :) china is echt heel vet eh :) genietze in vietnam nu! dat blijkt ook supermooi te zijn, nog wezen stappen in Yangshuo ? of alleen in Guilin zelf geweest?
  7. Marijke:
    26 oktober 2012
    Hé stappers, wat een 'wereldreizigers' zijn jullie zo, om jaloers op te worden. De verslaglegging liegt er niet om en laat ons meegenieten van deze unieke trip. Leuk jullie bijzondere indrukken en ervaringen te volgen. Geniet ze!!!!
  8. Ome Wim en Tante Nel:
    28 oktober 2012
    Hallo Ruben en Elise.
    Ruben van harte gefeliciteerd met je verjaardag en Elise natuurlijk ook.
    Bedankt voor de mooie kaart uit Hong Kong.
    Jullie zijn een super reis aan het maken en leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven. We wensen jullie nog een fijne reis en groetjes uit Ede