De grens over en meer!

26 oktober 2012 - Ninh Binh, Vietnam

Heey!

Ons vierde reisverhaal is geschreven vanuit Ninh Binh, een klein stadje in Vietnam, en we hebben weer genoeg materiaal voor een leuk verslag :)

De laatste paar dagen in China hebben we in Guilin en omgeving doorgebracht, waar onze tweede dag zeker een hoogtepunt was! In de buurt van Guilin (Yanshuo) heb je een namelijk prachtig gebied waar er veel landbouwvelden afgewisseld worden met bergen die zo uit de grond rijzen, het kartsgebergte. Na een uurtje of twee in de bus hebben wij als echte Nederlanders fietsen gehuurd om dit natuurschoon van dichterbij te bekijken. We hebben dus lekker op onze zondag door de velden en bergen gefietst, hoe burgerlijk ;) Het was echt heel erg mooi, en een lekker zonnetje maakte deze dag dan ook helemaal compleet. We waren niet te stoppen en hebben in totaal ongeveer 35 km gefietst, en het meeste over de kleine paadjes waar je verder bijna geen toeristen tegen kwam, erg leuk! Tegen 6 uur namen we de bus weer terug (dan is het al donker) en mochten we van ons zelf moe maar voldaan een pizza en pasta in het hostel eten, ook wel weer eens lekker. De volgende dag vertrokken we naar Vietnam, maar de bus vertrok pas laat op de avond. Overdag hebben we het heerlijk rustig aan gedaan, Ruben heeft zich een nieuwe coup aan laten meten bij de kapper, waar met handen en voeten duideljk werd gemaakt dat het niet gemilimeterd moest worden. Na een biertje op het terras (waar we de eerste groep Nederlandse toeristen die rondgeleid werden zagen!) en een hapje gingen we vol goede moed naar het station voor de sleepingbus. Helaas kregen we te horen dat de bus kapot was, en dat we eerst een paar uurtje met een gewone zitbus moesten. Uiteindelijk was deze reis naar de grens best lang! Midden in de nacht (04:00) moesten we van bus wisselen, maar s'ochtends vroeg de grens over ging gelukkig gemakkelijk! Toch wel apart om de grens letterlijk over te lopen en ons paspoort is weer wat stempels rijker! Vanaf de grens naar Hanoi duurde ook nog een paar uur, want we moesten onderweg nog een aantal locals oppikken om de bus verder te vullen. Uiteindelijk duurde het best wel lang allemaal, maar rond het middag uur kwamen we dan toch aan in de hoofdstad van Vietnam; Hanoi!

Wat een verschil met China! Hanoi is een kleinere, overzichtelijke stad waar alle 'attracties' te belopen zijn, maar waar oversteken een ramp is. De scooters vliegen hier om je oren, en vervuilen de lucht echt enorm! Ook merken we dat de straat vies is, iedereen schuift zijn afval aan het eind van de dag op straat, en dan wordt het later opgehaald. Mijn eerste kakkerlak heb ik dan ook hier gespot, evenals de gebrade hond en dode ratten. Buiten dit heeft Hanoi een leuk karakter, met een gezellig 'old quarter' waar wij sliepen, en een mooi meer in het centrum. S'middags hebben we rondje om het meer gelopen en de kerk en de gevangenis bezocht. Vooral de gevangenis maakte erg veel indruk! Deze plek is gebouwd door de Fransen om politieke gevangenen op te sluiten en later door de Vietnamezen zelf om een aantal Amerikanen de vrijheid te ontnemen. Onder andere John McCain is als piloot uit het water gevist en hier opgesloten. De tweede dag in Hanoi begon met een heerlijk ontbijtje in ons hostel, een stokbroodje met President boter, gebakken ei en fruit. Die Franse overheersing is toch wel ergens goed voor geweest! Het museum waar we heen wilden was dicht, dus zijn we naar de Temple of Literature en het Ho Chi Min mausoleum complex geweest. Beiden de moeite waard, maar het lichaam van Ho Chi Min konden we niet bezoeken omdat die voor een paar maandjes naar Rusland is verplaatst. S'avonds zijn we naar een Water Puppet Show geweest, waar ze door middel van poppen het verhaal over het leven in Vietnam vertellen. Het was hilarisch, maar eigenlijk echt veel te toeristisch! De derde dag in Hanoi hebben we een bezoekje gebracht aan het museum van Ethnologie, aangeraden door ons hostel mevrouwtje (die erg viendelijk was!). Het museum had een buitengedeelte waar ze huizen van verschillende ethinsche groepen van Vietnam hadden nagebouwd, dit was erg leuk om te zien. S'avonds weer lekker goedkoop gegeten, het eten in Vietnam bevalt ons goed! De laatste dag in Hanoi zijn we naar een meer net buiten de stad gegaan, maar de drukte ontvluchten lukte nog niet erg;) Via ons hostel hebben we onze vervolgtocht naar naar Sapa geregeld omdat het daar wat lastiger is om zelf rond te trekken (zeggen ze). Om 10 uur vertrok deze trein, en na een gesprekje met het Franse echtpaar die met ons in de cabine zat, hebben we lekker geslapen!

Aangekomen in Sapa zijn konden we om 9 uur gelijk aantreden, want de trekking richting onze homestay stond op het programma. Met een groep van 9 jongeren gingen we op pad. In de ochtend hebben we 12 km gelopen naar de lunch plek. Het was echt een unieke ervaring om zo door de zonnige rijstvelden door de bergen te lopen, echt prachtig. Er liepen allemaal lokale vrouwtjes van de Hmong stam mee, in klederdracht. Dit was wel erg grappig, maar bij de lunchplek werden we zowat aangevallen door hen dat we iets moesten kopen, echt vervelend;) S'middags nog een klein stukje naar de homestay gelopen, waar Ruben en ik paar uurtjes langs de rivier hebben gerelaxed. De homestay was niet echt een homestay, want we sliepen met 18 mensen bij het gezin, maar ze aten niet met ons of kwamen gezellig kletsen. We hebben ze eigenlijk niet echt gesproken, het had meer iets weg van een kamp. Maar het was wel echt gezellig! Na het eten (nog nooit zulke lekker loempia's gegeten!) kwam de rijstwijn (ook wel happy water genoemd) op tafel, en na wat drankspelletjes met Canadezen, Spanjaarden en Fransen werd het een erg gezellige boel, maar iedereen lag hierdoor wel vroeg op bed! De volgende dag gingen we weer richting Sapa. Eind van de middag nog de markt van Sapa afgelopen, en in ons hotel lekker gegeten. De derde ochtend in Sapa hebben we nog een tour gedaan richting een waterval, wat ook weer wat mooie plaatjes opleverde! Na de lunch (ik heb een hamburger gegeten haha) hebben we nog Sapa een beetje bekeken. Om 9 uur ging onze trein weer terug vanaf Lao Cai, dus eind van de middag mochten we weer op pad! Na de nachttrein naar Hanoi, en een bus, mini bus, boot en nog bus kwamen we op onze volgende bestemming, Cat Ba Town, op Cat Ba eiland!

Cat Ba is echt een paradijsje! We hadden al een prachtig uitzicht vanaf onze kamer op de baai, waar de boten liggen te dobberen. Na de lunch zijn we lekker gaan zwemmen, echt heerlijk! S'avonds vis en garnalen gegeten, we passen ons wel aan;) Na een goedkoop biertje heerlijk geslapen. De tweede dag op Cat Ba hadden Ruben en ik 2 jaar verkering, dus dat moest gevierd worden! Na een lekker pannenkoek hebben we een scooter gehuurd om het eiland te verkennen. Ruben heeft het meeste aantal kilometers gereden met mij achterop, maar ik heb ook een stukje gedaan, erg leuk! We gingen eerst naar hospital cave, waar we een rondleiding kregen. In deze ziekenhuis-grot verscholen de Vietnamezen zich voor de Amerikanen en hadden een o.a. een wasruimte uitgehakt. Weer terug op de weg hebben we Cat Ba National Park, aangedaan wat midden op het eiland ligt. Hier voelde het alsof we de jungle ingingen! We zijn helemaal naar de top geklommen, waar je echt een adembenemend uitzicht had! Er was verder ook echt niemand anders, dus dat maakte het ook wel spannend. We hebben een slang gezien, hagadissen, (te) grote spinnen en heel veel mooie vlinders! Hierna hebben we nog de kust weg gereden, waar veel mooie baaien lagen, dus weer wat foto's rijker. Eind van de middag nog even gezwommen, heerlijk gegeten en een smootie genomen, echt vakantie! De volgende dag stond een boot trip naar Halong Bay en Lan Ha Bay op het programma! De boot vertrok in de morgen, met een stuk of 15 andere mensen erop. We voeren eerst naar Monkey Island, nog een paradijsje! Hier gezwommen, de berg op geweest en natuurlijk een aap gezien! Vervolgens voeren we verder door Lan Ha baai, erg mooi met alle drijvende vissershuisjes. Halong bay was ook zeer de moeite waard! Hier hebben we gekayakt onder een rots door, erg grappig. Het was ook hilarisch om te zien hoe de Vietnamezen niet konden kayaken en steeds tegen de kant botsten. Smiddags nog een duik in zee genomen met heel helder water, echt prachtig! Eind van de middag waren we weer terug, voor ons idee een stuk bruiner:)

Nu zitten we dus in Ninh Bhin, hier blijven we maar 1 nachtje omdat we graag richting het zuiden willen, waar nog zoveel te zien is! Morgen avond vertrekken we met sleeperbus naar Hue, een schijnbaar leuk plaatsje aan de kust waar we Ruben zijn verjaardag kunnen vieren :D Maar morgen overdag nog even de omgeving hier bekijken!

Liefs van ons!

1. M Bovens:
    26 oktober 2012
    Spannend verslag weer! Van harte gefeliciteerd met jullie tweejarig jubileum!
  2. M Bovens:
    Mooie fotoreportage!
  3. Pap:
    26 oktober 2012
    Wat een verscheidenheid aan landschappen ! Ik vind de foto's steeds mooier en indrukwekkender worden . Kan me nu voorstellen dat Cat Ba een paradijsje is.
    Ik wens jullie alvast een hele fijne (verjaar)dag toe in Hue.
  4. Jos:
    26 oktober 2012
    Nou, nou, weer zo'n prachtig verslag. Mocht de HRM niet lukken, liggen er grote kansen in het maken van reisverslagen waar Erica en Floortje bij verbleken ;-)
  5. Bas:
    27 oktober 2012
    Yes! Ik heb de scooters gezien! Bij deze nogmaals hartelijk gefeliciteerd met jullie afstuderen ;)

Voor de rest zit jullie verhaal vol uitroeptekens, dus het moet daar wel een prachtig succesje zijn, bijna elke dag weer. Geniet ervan!
  6. Ome Wim en Tante Nel:
    28 oktober 2012
    Hallo Ruben en Elise,
    Ruben van harte gefeliciteerd met je verjaardag en Elise natuurlijk ook.
    Bedankt voor de mooie kaart uit Hong Kong.
    Jullie zijn een super reis aan het maken en leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven.
    We wensen jullie nog een fijne reis en groetjes uit Ede.
  7. Sophie:
    29 oktober 2012
    Klinkt niet echt als vakantie hoor, steeds dat vroeg op staan etc..hard werken!
    Leuke verhalen hoor! Veel plezier nog en tot het volgende bericht!

Liefs!
  8. Pap:
    30 oktober 2012
    Oma in Maastricht heeft zojuist de foto's gezien. Ze zegt: "dat ze maar genieten" Het is hier slecht weer. Oma is tevreden als ze ziet dat jullie het goed hebben.
  9. Yvonne:
    30 oktober 2012
    Hoi Ruben en Elise,

Sorry dat ik niet eerder heb geschreven, maar ik had het druk met wat veranderingen in mijn huis en wij zijn net terug van vakantie.

Allereerst gefeliciteerd met de verjaardag van Ruben.

Wat schrijf jij leuk!! Leuk om al je belevenissen te volgen. Vandaag je kaart uit Honkong gelezen. Dank je wel!! Ik kijk alweer uit naar je volgende e-mail.

Nog veel plezier en groetjes uit het regenachtige Pijnacker.

Ria en Kees
  10. BenW,Engelen:
    2 november 2012
    genieten jullie maar.het is jullie erg gegund.

tot het volgende verslag.
  11. Christel:
    11 december 2012
    Hey elise,

Wat een mooi leuk verslag. Dank je voor het lezen. Alles goed? Hier wel!
    Geniet!!! Gr christel